Prof. Dr. rer. pol. habil. Christiane Hipp

Professor - aktiv

Position / Amtsbezeichnung
Lehrstuhlinhaberin, Prodekanin
Universität
Brandenburgische Technische Universität Cottbus-Senftenberg
Fachbereich
Fakultät III: Maschinenbau, Elektrotechnik und Wirtschaftsingenieurwesen
Institut
Institut für Wirtschaftswissenschaften
Arbeitsbereiche
ABWL/ Organisation
Personalmanagement
Unternehmensführung
Forschungsbereiche
Innovation im Personalmanagement
Dienstleistungsinnovation
Disruptive Innovation
Intellectual property management
Land
Deutschland
Ort / PLZ
03046 Cottbus
Strasse
Erich-Weinert-Straße 1
Telefon
0355-69-3618
Sekretariat
0355-69-3634
FAX
0355-69-3990

Weitere Positionen und Funktionen

Wissenschaftliches Beiratsmitglied zu den Innovationserhebungen des ZEW - im Auftrag des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (seit April 2009)

Mitglied der europäischen Knowledge Intensive Service (KIS) Innovation Platforms’s Horizontal Steering Group seit März 2008

Akademischer Partner für Vodafone Group R&D (Vodafone Academic Partner Programme) seit November 2007

Prodekanin der Fakultät 3 (Maschinenbau, Elektrotechnik, Wirtschaftsingenieurwesen) der BTU Cottbus seit Februar 2007

Mitglied des Fakultätsrats der Fakultät 3 (Maschinenbau, Elektrotechnik, Wirtschaftsingenieurwesen) der BTU Cottbus seit November 2006

Veröffentlichungen

Herausgeberschaften

Hipp, C./ Verworn, B. (guest editors) (2009). Collaborative Service Development, Special Issue of the International Journal of Services Technology and Management, Vol. 12, No. 3.

Knopp, L./ Schröder, W./ Schwarz, D./ Hipp, C. (Hrsg.) (2006). „Licht aus“ in Brandenburg? Berlin: Lexxion.

Hipp, C. (ed.) (2002). Lectures on Innovation Practices – Overview and Summary of Innovation Methods. Wireless Future Studies (WFS), No. 1, München: Vodafone Group R&D.


Monographien/ Forschungsberichte

Gallego, J./ Gotsch, M./ Hipp, C./ Rubalcaba, L. (2009). Challenges for a European strategy in support of innovation in services - A review of key evidence and policy issues. Europe INNOVA - Innovation Watch. Alcala and Cottbus.

Howells, J./ Tether, B./ Blind, K./ Edler, J./ Hipp, C./ Montobbio, F./ Corrocher, N./ MacPherson, A./ Banach, D./ Gallouj, F./ Djellal, F./ Gallouj, C. (2004). Innovation in Services: Issues at Stake and Trends. Studies on Innovation Matters Related to the Implementation of the Community "Innovation and SMEs Programme". INNO-Studies 2001: Lot 3(ENTR-C/2001). Final Report. Brussels: Commission of the European Communities, 2004, in: http://www.isi.fhg.de/publ/downloads/isi04b25/inno-3.pdf.

Blind, K./ Edler, J./ Schmoch, U./ Anderson, B./ Howells, J./ Miles, I./ Roberst, J./ Green, L./ Evangelista, R./ Hipp, C./ Herstatt, C. (2003). Patents in the Service Industries. Report for the European Commission within the Science and Technology Indicators framework. Fraunhofer-ISI, Karlsruhe, in: ftp://ftp.cordis.lu/pub/indicators/docs/ind_report_fraunhofer1.pdf.

Tether, B./ Miles, I./ Blind, K./ Hipp, C./ de Liso, N./ Cainelli, G. (2001). Innovation in the Service Sector - Analysis of data collected under the Community Innovation Survy (CIS-2). Report for the European Commission within the Innovation Program, CRIC, Manchester.

Hipp, C. (2000). Innovationsprozesse im Dienstleistungssektor – Eine theoretisch und empirisch basierte Innovationstypologie. Heidelberg: Physica-Verlag.

Angerer, G./ Hipp, C./ Holland, D./ Kuntze U. (1997). Wirkung der Förderung von Umwelttechnologien durch das BMBF - Der ökologische und ökonomische Nutzen der Projektförderung 1980 bis 1992. Heidelberg: Physica-Verlag.

Licht, G./ Hipp, C./ Kukuk, M./ Münt, G. (1997). Innovationstätigkeit im Dienstleistungssektor - Empirische Ergebnisse der Erhebung 1995. Baden-Baden: Nomos-Verlag.

Licht, G./ Hipp, C./ Kukuk, M./ Münt, G. (1997). Results of the German Service-sector Innovation Survey 1995. Mannheim/ Karlsruhe: ZEW and FhG-ISI.


Zeitschriftenartikel (mit peer review)

Magnusson, P./ Kristensson P. / Hipp, C. (2010). Exploring the Ideation Patterns of Ordinary Users: The Case of Mobile Telecommunication Services. Accepted for publication in Special Issue International Journal of Product Development, in print. VHB-JOURQUAL: C.

Hüsig, S./ Hipp, C. (2009). The Disruptive Potential of Wi-Fi in the German Hotspot Market. In: International Journal of Mobile Communications (IJMC), Vol. 7, No. 6, 615-631.

Hipp, C./ Bouncken, R. (2009). Intellectual property protection in collaborative innovation activities within services. In: Special Issue International Journal of Services Technology and Management (IJSTM), Vol. 12, No. 3, 273-296. VHB-JOURQUAL: C.

Verworn, B./ Hipp, C. (2009). Does the ageing workforce hamper innovativeness of firms? (No) evidence from Germany. In: Special Issue International Journal of Human Resource Development and Management (IJHRDM), Vol. 9, Nos. 2/3, 180-197.

Hipp, C. (2008). Service peculiarities and the specific role of technology in service innovation management. In: International Journal of Services and Technology Management, Vol. 9, No. 2, 154-173. VHB-JOURQUAL: C.

Kobe, C./ Hipp, C. (2007). Ideen sprudeln lassen. In: Zeitschrift für Controlling und Innovationsmanagement (ZfCI), Schwerpunkt "Entrepreneurship", 4/2007, 12-16.

Verworn, B./ Hipp, C. (2007). Innovationsprozesse für Services im Vergleich zu physischen Produkten. In: Zeitschrift für Controlling und Innovations­management (ZfCI), Special Issue on Service Innovation, 1/2007, 26-31.

Hipp, C./ Grupp, H. (2005). Innovation in the Service Sector: The demand of service-specific innovation measurement concepts. In: Research Policy, Vol. 34, No. 4, 517-535. Journal Impact Factor: 2.655. One of the top 10 cited articles published in the last five years in Research Policy and number 5 of the most downloaded papers in Research Policy (updated Febr. 2010). VHB-JOURQUAL: A.

Bouncken, R./ Pick, C./ Hipp, C. (2005). Standardization and individualization strategies of hotel brands: matching strategy to quality management instruments and marketing in Germany. In: Journal of Hospitality & Leisure Marketing, Vol. 13, Nos. 3/4, 29-50.

Hüsig, S./ Hipp, C./ Dowling, M. (2005). Forecasting Disruptive Potential: The Case of W-LAN and Mobile Communications Network Companies. In: R&D Management, Vol. 35, January 2005, 17-35. Journal Impact Factor: 2.043. VHB-JOURQUAL: C.

Blind, K./ Hipp, C. (2003). The role of quality standards in innovative service companies: An empirical analysis for Germany. In: Technological Forecasting and Social Change, Vol. 70, No. 7, 653-669. Journal Impact Factor: 1.761. VHB-JOURQUAL: B.

Tether, B./ Hipp, C. (2002). Knowledge intensive, technical and other services: Patterns of competitiveness and innovation compared. In: Technology Analysis & Strategic Management, Vol. 14, No. 2, 163-182. Journal Impact Factor: 0.735. VHB-JOURQUAL: D.

Gassmann, O./ Hipp, C. (2001). Hebeleffekte in der Wissensgenerierung: Die Rolle von technischen Dienstleistern als externe Wissensquelle. In: Zeitschrift für Betriebswirtschaft, Ergänzungsheft 1/2001, 141-159. VHB-JOURQUAL: B.

Tether, B./ Hipp, C./ Miles, I. (2001). Standardisation and Particularisation in Services – Evidence from Germany. In: Research Policy, Vol. 30, No. 7, 1115-1138. Journal Impact Factor: 2.655. VHB-JOURQUAL: A.

Hipp, C./ Tether, B./ Miles, I. (2000). The Incidence and Effects of Innovation in Services – Evidence from Germany. In: International Journal of Innovation Management, Vol. 4, No. 4, 417-453.

Hipp, C. (1999). The Role of Knowledge-intensive Business Services in the New Mode of Knowledge Production. International Conference on Science, Technology and Society, March 16-22, 1998, Tokyo. In: AI&Society, Vol. 13, No. 1, 88-106.

Hipp, C./ Reger, G. (1998). Entwicklungsprozesse ökologischer Unternehmensstrategien. In: UmweltWirtschaftsForum uwf, Vol. 6, No. 2, 64-68. VHB-JOURQUAL: E.

Hipp, C./ Reger, G. (1998). Die Dynamik ökologischer Entwicklungsprozesse in Unternehmen. Kernelemente eines ganzheitlichen Umweltmanagementsystems. In: Zeitschrift für Betriebswirtschaft (ZfB), Ergänzungsheft 1/1998, 25-46. VHB-JOURQUAL: B.


Beiträge in Büchern

Hipp, C. / Verworn, B. (2010): Silver Employment in Germany: Trends and Consequences for the Management of an Ageing Workforce. In: Coulmas et al. (eds.): Imploding Populations - Global and Local Challenges of Demographic Change, in print.

Hipp, C. (2010). Collaborative innovation in services. In: Gallouj, F./ Djellal, F. (eds.): The Handbook of Innovation and Services. Edward Elgar Publishers, 318-341.

Magnusson, P./ Kristensson, P./ Hipp, C. (2009). Ordinary users and creativity: Fostering radical or incremental innovation? In: Tseng, M./ Piller, F. (eds.): Handbook of Research in Mass Customization and Personalization. Imperical College Press, Vol. 2, 1059-1080.

Hüsig, S. / Hipp, C. (2009). WLAN-Standards und die Deutsche Mobilfunkindustrie - Chance oder Bedrohung für die Mobilfunkanbieter? In: Fisch, J.H./ Roß, J.-M. (Hrsg.): Fallstudien zum Innovationsmanagement. Wiesbaden: Gabler Verlag, 293-320.

Hipp, C. (2008). Die Rolle geistigen Eigentums in Wirtschaft und Gesellschaft: Eine theoretische Hinführung. In: Gatermann, I./ Fleck, M. (Hrsg.): Technologie und Dienstleistung - Innovation in Forschung, Wissenschaft und Unternehmen. Frankfurt a. M.: Campus-Verlag, 415-422.

Schwarz, D. / Lentzy, J./ Hipp, C. (2008). Senior Educational Programs for Compensating Future Student Decline in German Universities. In: Kohlbacher, F./ Herstatt, C. (eds.): The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Berlin u.a.: Springer, 481-493.

Hipp, C./ Verworn, B. (2008). Organisation und Personalmanagement in Gründungsunternehmen. In: Russo, P./ Gleich, R./ Strascheg, F. (Hrsg.): Von der Idee zum Markt. München: Vahlen, 229-245.

Hipp, C. / Verworn, B. (2007). Management des Innovationsprozesses in der Serviceindustrie - ein Überblick. In: Schmidt, K./ Gleich, R./ Richter, A. (Hrsg.): Innovationsmanagement in der Serviceindustrie - Grundlagen, Praxisbeispiele und Perspektiven. Freiburg: Rudolf Haufe Verlag, 93-110.

Hipp, C./ Herstatt, C./ Husmann, E. (2007). Besonderheiten von Dienstleistungs-innovationen - Eine fallstudiengestützte Untersuchung der frühen Innovationsphasen. In: Herstatt, Verworn B. (eds.): Management der frühen Innovationsphase – Grundlagen, Methoden, Neue Ansätze. Wiesbaden: Gabler Verlag, 405-427.

Hipp, C. (2006). Methoden zur Identifikation innovativer Potenziale im Dienstleistungsbereich. Eine Hinführung aus Sicht der Forschung und Wissenschaft. In: Streich, D., Wahl, D. (Hrsg.): Moderne Dienstleistungen, Frankfurt a. M.: Campus Verlag, 499-510.

Hipp, C./ Herstatt, C. (2006). Service innovation, user involvement and intellectual property management. In: Edvardsson, B., Gustafsson A., Kristensson, P., Magnusson, P. and Matthing, J. (eds.): Involving Customers in New Service Development. London: Imperial College Press, 269-280.

Hipp, C. (2006). Zustand und Zukunft der Region Brandenburg. In: Knopp, L./ Schröder, W./ Schwarz, D./ Hipp, C. (Hrsg.): „Licht aus“ in Brandenburg? Berlin: Lexxion.

Olson, M./ Hipp, C. (2004). Drivers of Convergence in Mobile Telecommunications. In: opentech, published by the Center for Digital Technology Management (Munich) and the School of Information Management & Systems (Berkeley), 24-25.

Hipp, C./ Tether, B./ Miles, I. (2003). Effects of Innovation in Standardised, Customised and Bespoke Services: Evidence from Germany. In: Tidd, Hull (eds.): Service Innovation. London: Imperial College Press, 175-210.

Hipp, C./ Herzberg, T. (2003). Mit strukturierter Kommunikation die Potenziale möglicher Zukunftsfelder erkennen und erschließen – Visionen der Vodafone Pilotentwicklung. In: Kohlgrüber, Schnauffer, Jaeger (eds.): Das einzigartige Unternehmen. Berlin u.a.: Springer, 80-94.

Hipp, C./ Herstatt, C. (2002). “Services in motion” – Besonderheiten von Dienstleistungs-innovationen am Beispiel der Bertelsmann Services Group. In: Barske, Gerybadze, Hünninghausen, Sommerlatte (eds.): Das innovative Unternehmen. Loseblattsammlung, Wiesbaden: Gabler Verlag.

Hipp, C. (2000). Information Flows and Knowledge Creation in Knowledge-intensive Business Services: Scheme for a Conceptualization. In: Metcalfe, Miles, (eds.): Innovation Systems in the Service Economy – Measurement and Case Study Analysis. Boston, Dordrecht, London: Kluwer Academic Publishers, 149-168.

Tether, B./ Hipp, C. (2000). Competition and Innovation amongst Knowledge Intensive and Other Service Firms: Evidence from Germany. In: Andersen, Howells, Hull, Miles, Roberts (eds.): Knowledge and Innovation in the New Service Economy. London: Edward Elgar, 49-67.

Ebling, G./ Hipp, C./ Janz, N./ Licht, G./ Niggemann, H. (1999). Innovationstätigkeit im Dienstleistungssektor - Ergebnisse der Innovationserhebung 1997. In: Janz, Licht (eds.): Innovationstätigkeit in der deutschen Wirtschaft, Baden-Baden: Nomos, 99-222.

Hipp, C. (1998). Innovationstätigkeit im Dienstleistungssektor - Ein Vergleich zwischen Ost- und Westdeutschland. In: Fritsch, Meyer-Krahmer, Pleschak (eds.): Innovationen in Ostdeutschland - Potentiale und Probleme. Heidelberg: Physica-Verlag, 187-212.

Kalb, H./ Hipp, C./ Angerer G. (1998). Oberflächenreinigung von Metallen. In: Umweltbundesamt (Hrsg.): Innovationspotentiale von Umwelttechnologien. Heidelberg: Physica-Verlag, 19-74.

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