Prof. Dr. rer. pol. Winfried Steiner

Professor - aktiv

Universität
Technische Universität Clausthal
Fachbereich
Fakultät für Energie- und Wirtschaftswissenschaften
Institut
Institut für Wirtschaftswissenschaft
Arbeitsbereiche
Abteilung für BWL und Marketing
Forschungsbereiche
Verkaufsförderung und Preispolitik
Neuproduktgestaltung
Quantitative Methoden
Land
Deutschland
Ort / PLZ
38678 Clausthal-Zellerfeld
Strasse
Julius-Albert-Straße 2
Telefon
+49 (5323) 72 - 7650
Sekretariat
+49 (5323) 72 - 7655
FAX
+49 (5323) 72 - 7659

Autorentätigkeiten

Steiner, W.
Optimale Neuproduktplanung - Entscheidungsmodelle und wettbewerbsorientierte Ansätze, Dissertation,
DUV, Gabler, Vieweg, Westdeutscher Verlag, Wiesbaden, 1999

Veröffentlichungen

Referierte Fachzeitschriften

Steiner, W.
A Stackelberg-Nash Model for New Product Design erscheint in: OR Spectrum

Wechselberger, P., Lang, S., Steiner, W.
Additive models with random scaling factors: applications to modeling price response functions erscheint in: Austrian Journal of Statistics

Brezger, A., Steiner, W.
Monotonic Regression Based on Bayesian P-Splines: An Application to Estimating Price Response Functions from Store-Level Scanner Data, Journal of Business & Economic Statistics, Volume 26 (1), 2008, S. 90-104.

Kneib, T., Baumgartner, B., Steiner, W.
Semiparametric Multinomial Logit Models for Analyzing Consumer Choice Behaviour AStA Advances in Statistical Analysis, Volume 91(3), 2007, S. 225-244.

Steiner, W., Brezger, A., Belitz, C.
Flexible Estimation of Price Response Functions Using Retail Scanner Data Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 14 (6), 2007, S. 383-393.

Baumgartner, B., Steiner, W
Are Consumers Heterogeneous in their Preferences for Odd and Even Prices? New Empirical Findings from a Choice-Based Conjoint Study International Journal of Research in Marketing, Volume 24 (4), 2007, S. 312-323.

Steiner, W., Baumgartner, B.
Conjoint-Analyse und Marktsegmentierung.
In: Zeitschrift für Betriebswirtschaft (ZfB), 74. Jahrgang, Heft 6, S. 1-25, 2004

Lang, S., Adebayo, S., Fahrmeir, L., Steiner, W.
Bayesian Geoadditive Seemingly Unrelated Regression.
In: Computational Statistics, Volume 18, S. 263-292, 2003

Steiner, W., Hruschka, H.
Genetic Algorithms for Product Design: How Well Do They Really Work. In: The Journal of the Market Research Society, International Journal of Market Research, Volume 45, Quarter 2, S. 229-240, 2003

Steiner, W., Hruschka, H.
Produktliniengestaltung mit Genetischen Algorithmen.
In: Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung (zfbf), Jahrgang 54, November 2002, S. 575-601, 2002

Steiner, W., Hruschka, H.
A Probabilistic One-Step Approach to the Optimal Product Line Design Problem Using Conjoint and Cost Data. In: Review of Marketing Science, Electronic Journal, 2002

Steiner, W., Hruschka, H.
Conjointanalyse-basierte Produkt(linien)gestaltung unter Berücksichtigung von Konkurrenzreaktionen. In: OR Spektrum, Volume 1, S. 71-95, 2000


Beiträge in Tagungs- und Sammelbänden

Steiner, W. J., Weber, A.
Ökonometrische Modellbildung. In: C. Baumgarth, M. Eisend, H. Evanschitzky (Hrsg.): Empirische Mastertechniken: Eine anwendungsorientierte Einführung für die Marketing- und Managementforschung, S. 389 - 429, Wiesbaden, 2009.

Steiner, W., Brezger, A.
A Bayesian Semiparametric Model with Monotonic Price Effects to Forecast Brand Sales. Proceedings of the 37th EMAC Conference, University of Brighton

Baumgartner, B., Steiner, W.
Heterogeneity in Preferences for Odd Prices. In: R. Decker, H.-J. Lenz (eds.), Advances in Data Analysis, Studies in Classification, Data Analysis, and Knowledge Organization, S. 393-400.

Steiner, W., Belitz, C., Lang, S.
Semiparametric Stepwise Regression to Estimate Sales Promotion Effects. In: Spiliopoulou, M., Kruse, R., Borgelt, C., Nürnberger, A., Gaul, W. (eds.), From Data and Information Analysis to Knowledge Engineering, Studies in Classification, Data Analysis, and Knowledge Organization, S. 590-597, 2006 (referiert)

Brezger, A., Steiner, W.
Monotonic Spline Regression to Estimate Promotional Price Effects: A Comparison to Benchmark Parametric Models, In: Haasis, H.-D., Kopfer, H., Schönberger, J. (eds.), Operations Research Proceedings 2005, S. 607-612, 2005 (referiert)

Steiner, W., Hruschka, H.
Near Optimal Solutions for Product Line Design Using Genetic Algorithms. Proceedings of the 29th EMAC Conference, Erasmus University, Rotterdam, 2000 (referiert)

Steiner, W., Hruschka, H.
Equilibria for Single Product and Product Line Competition Based on Conjoint Models. Proceedings of the 28th EMAC Conference, Berlin, 1999 (referiert)


Sonstige Veröffentlichungen

Steiner, W., Brezger, A.
Flexible Estimation of Price Response Functions Using Retailer Scanner Data, In: Recent Advances in Retailing and Services Science, Budapest, Conference Proceedings, 2006

Steiner, W., Hruschka, H.
Heuristiken in der Produktpolitik. In: Holzmüller, H.H., Schuh, A.: Innovationen im sektoralen Marketing, S. 163-181, 2005

Brezger, A., Steiner, W.
Monotonic Regression Based on Bayesian P-Splines: An Application to Estimating Price Response Functions from Store-Level Scanner Data. Discussion Paper 331, Sonderforschungsbereich 386, LMU München, 2004

Steiner, W., Baumgartner, B.
Conjoint-Analyse und Marktsegmentierung, Regensburger Diskussionsbeiträge zur Wirtschaftswissenschaft, Nr. 382, 2003

Steiner, W.
A Comparison of Traditional, Nash and Stackelberg Strategies New Product Design, Regensburger Diskussionsbeiträge zur Wirtschaftswissenschaft, Nr. 373, 2002

Steiner, W., Hruschka, H.
A Probabilistic One-Step Approach to the Optimal Product Line Design Problem Using Conjoint and Cost Data. Regensburger Diskussionsbeiträge zur Wirtschaftswissenschaft, Nr. 360, 2001


Vorträge

Estimating Price Response Functions Using Additive Models with Random Scaling Factors ifcs gfkl 2009 Conference, 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Technische Universität Dresden, März 2009

Time-Varying Parameters in Brand Choice Models 32. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Hamburg, Juli 2008

Flexible Schätzung von Preis-Absatz-Funktionen Jahrestagung der Wissenschaftlichen Kommission Operations Research, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Januar 2008

Estimating Conditional Sales Distributions Based on Store-Level Scanner Data 31. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Freiburg, März 2007

A Bayesian Semiparametric Model to Analyze Pricing Effects,
Gastvortrag am Institut für Volkswirtschaftslehre, Ökonometrisches Seminar, Universität Regensburg, Juli 2006

Flexible Estimation of Price Response Functions Using Retailer Scanner Data, 13th International Conference on Retailing and Services Science (EIRASS), Budapest, Juli 2006

Heterogeneity in Preferences for Odd Prices, 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), (mit B. Baumgartner), Berlin, März 2006

Monotonic Spline Regression to Estimate Promotional Price Effects,
Jahrestagung der Gesellschaft für Operations Research (GOR), Bremen, September 2005

Semiparametric Stepwise Regression to Estimate Sales Promotion Effects, 29. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Magdeburg, März 2005

Optimale Produktgestaltung - Zum Einsatz von Heuristiken und spieltheoretisch erweiterten Modellansätzen, Gastvortrag am Institut ETU - Marketing, Marktforschung & Unternehmensplanung, Prof. Dr. Wolfgang Gaul, Universität Karlsruhe (TH), Januar 2005

Messung von Verkaufsförderungseffekten mit Scannerdaten,
Gastvortrag am Institut für Statistik, LMU München, Sonderforschungsbereich 386, München, Dezember 2002

A Comparison of Naive, Nash and Stackelberg Strategies for New Product Design, Marketing Science Conference, Wiesbaden, Juli 2001

A Comparison of Naive, Nash and Stackelberg Strategies for New Product Design, 25. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), München, März 2001

Near Optimal Solutions for Product Line Design Using Genetic Algorithms, 29th EMAC Conference, Rotterdam, Mai 2000

Genetic Algorithms for Product Line Design, 24. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Passau, März 2000

Produktwettbewerb in diskreten Strategieräumen, Jahrestagung der Gesellschaft für Operations Research (GOR), Magdeburg, September 1999

Equilibria for Single Product and Product Line Competition Based on Conjoint Models, 28th EMAC Conference, Berlin, Mai 1999

Single Product and Product Line Competition in Discrete Attribute Spaces, 23. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Bielefeld, März 1999

Conjoint-Based Product (Line) Design Considering Competitive Reactions, Workshop Operations Research in Marketing, Wien, November 1998

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