Prof. Dr. René Algesheimer

Professor - aktiv

Position / Amtsbezeichnung
Ordinarius
Universität
Universität Zürich
Fachbereich
Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Institut
Institut für Strategie und Unernehmensökonomik
Arbeitsbereiche
Marketing und Marktforschung
Land
Schweiz
Ort / PLZ
8032 Zürich
Strasse
Plattenstrasse 14
Telefon
+41 44 634 2918

Veröffentlichungen

Refereed Articles

Algesheimer, R., Borle, S., Dholakia, U. M. & Singh, S.: "The Impact of Customer Community Participation on Customer Behaviors: An Empirical Investigation", forthcoming in: Marketing Science, 2010.

Dholakia, U., Blazevic, V., Wiertz, C. & Algesheimer, R.: Communal Service Delivery: How Customers Benefit From Participation in Firm-Hosted Virtual P3 Communities, in: Journal of Service Research, 12, 2, 2009, 208-226.

Algesheimer, R. & Gurau, C.: Introducing Structuration Theory in Communal Consumption Behavior Research, in: Qualitative Market Research – An International Journal, 11, 2, 2008, 227-245.

Algesheimer, R. & Dholakia, U.: Community Marketing Pays, in: Harvard Business Review, November, 2006, 26-28. Reprint in: Harvard Business Manager, November 2006, 16.

Algesheimer, R., Herrmann, A. & Dimpfel, M.: Die Wirkung von Brand Communities auf die Markenloyalität, in: Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 76 (9), 2006, 933-958.

Riesenbeck, H., Herrmann, A., Heitmann, M. & Algesheimer, R.: An Approach to Profit-Maximizing Product Design on the Basis of the Platform Concept, in: International Journal of Quality and Reliability Management, 23 (7), 2006, 788-806.

Herrmann, A., Huber, F., Algesheimer, R. & Tomczak, T.: An Empirical Study of Quality Function Deployment on Company Performance, in: International Journal of Quality and Reliability Management, 23 (4), 2006, 345-366.
* Winner of the “Best Paper of the Year Award 2006” among all publications in the International Journal of Quality and Reliability Management 2006.

Algesheimer, R., Dholakia, P. & Herrmann, A.: The Social Influence of Brand Community: Evidence from European Car Clubs, in: Journal of Marketing, 69 (July), 2005, 19-34, 2005.
* Winner of the “Best Paper of the Year Award” by the Association of University Professors of Management in Germany, 2006.
* Nominated for the Prix Jubilé by the Académie Suisse des Sciences Humaines et Sociales 2006. 2006

Algesheimer, R. & von Wangenheim, F.: A Network Based Approach to Customer Equity Management, in: Journal of Relationship Marketing, 5 (1), 39-57, 2005. Reprint in: Capturing Customer Equity: Moving from Products to Customers, Bejou, D./Iyer, G.R. (Hrsg.), 39-57, 2006.

(7) Gutsche, J., Herrmann, A., Huber, F., Kressmann, F. & Algesheimer, R.: Die Wirkung funktionaler, emotionaler und relationaler Nutzendimensionen auf die Produktwahl – eine dynamische Analyse, Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung, 57 (November), 2005, 638-657.

Mahajan, V., Herrmann, A., Algesheimer, R., Schmid, B. & Huber, F.: Unternehmenserfolg durch E-Business. Grundmodell, empirische Befunde und Implikationen, in: Journal für Betriebswirtschaft, 2 (June), 2004, 140-157.

2004, 140-157. 2004 (5) Magin, S., Herrmann, A., Huber, F. & Algesheimer, R.: Brand Personality and Loyalty. Theoretical Approach and Findings of a Causal Analytical Study of Internet Service Providers, in: The Electronic Markets Journal, November, 13 (4), 2003, 294-308.

Eppler, M., Algesheimer, R. & Dimpfel, M.: Quality Criteria of Content-Driven Websites and Their Influence on Customer Satisfaction and Loyalty: An Empirical Test of an Information Quality Framework, in: Information Quality, 2003, 108-120.

Dimpfel, M., Habann, F. & Algesheimer, R.: Real Option Theory, Flexibility, and the Media Industry, in: The International Journal on Media Management, 4 (4), 2002, 261-272.

Dimpfel, M. & Algesheimer, R.: Die Rolle von Realoptionen im Rahmen von M&A Aktivitäten in der Medienindustrie, in: M&A Review, 8/9, 2002, 439-445.

Dimpfel, M. & Algesheimer, R.: Real-Options Theory and Multi-Project Management, in: Journal für Betriebswirtschaft, 5-6, 2002, 243-250.


Invited Articles

Algesheimer, R. / Leitl, M.: Unternehmen 2.0, in: Harvard Business Manager, June 2007, 89-98. Reprint in: Manager Magazin online, June 20th, 2007, http://www.manager-magazin.de/harvard/0,2828,483894,00.html.
2007

Herrmann, A., Algesheimer, R. & Heitmann, M.: Brand Community Management – Ansatz für eine netzwerkorientierte Perspektive im Marketing, in: Thexis, 3, 2005, 6-10.

Algesheimer, R. & Dimpfel, M.: Book Review to Floch, Jean-Marie: “Semiotics, Marketing and Communication. Beneath the Signs, the Strategies”, in: The International Journal on Media Management, 4 (3), 2002, 190-191. 2004

Algesheimer, R.: Manipulation trotz(t) CRM, in: Kommunikation, 5, 2001. 2002

Kroll, E., Algesheimer, R. et al.: Projekte in der 1. Phase der Lehrerausbildung – eine nützliche (notwendige?) Voraussetzung für die Projektmethode im Mathematikunterricht, in: Der Mathematikunterricht, 6, 1999.


Refereed Book Chapters

Dholakia, U. & Algesheimer, R.: Brand Communities, forthcoming in: Bagozzi, R. and A. Ruvio (eds.), Consumer Behavior–Wiley International Encyclopedia of Marketing, New York: John Wiley, forthcoming, 2010.

Dimpfel, M. & Algesheimer, R.: Real Options Theory and the Broadcasting Industry - A Conceptual Outline for Potential Application Areas, in: Carlsson, C., Fullér, R. (eds.): Real Option Valuation and Fuzzy Numbers, Springer Verlag, Berlin, in press. in press


Invited Book Chapters

Herrmann, A., Algesheimer, R., Landwehr, J. & Huber, F.: Management von Kundenbeziehungen durch Brand Communities, in: Georgi, D./Hadwich, K. (eds.): Management von Kundenbeziehungen. Perspektiven – Analysen – Strategien – Instrumente, Wiesbaden: Gabler, 2010, 469-484.

Algesheimer, R. & von Wangenheim, F.: A Network Based Approach to Customer Equity Management, forthcoming in: Bejou, D./Iyer, G. R. (eds.): Capturing CustomerEquity. Moving from Products to Customers, Haworth Press, 2006.

Algesheimer, R. & Herrmann, A.: Zur Bedeutung von Brand Communities für das Marketing, in: Esch, F.-R. (eds.): Moderne Markenführung, 4. Aufl., Wiesbaden: Gabler, 2005, 747-763.

Algesheimer, R., Herrmann, A.& Dimpfel, M.: Exchange and Exchange Relationships, in: Stanoevska, K. (eds.): Digital Economy –Anspruch und Wirklichkeit, Berlin et al.: Springer, 2004, 111-126.

(1) Algesheimer, R., Herrmann, A.& Dimpfel, M.: Konsumenteninteraktionen – Relevanz und Implikationen, in: Bauer, H.H., Rösger, Neumann, M. (eds.), Konsumentenverhalten im Internet, München: Vahlen, 2004, 173-188.


Refereed Conference Participations

The Long-Term Effects of Joining and Participating in Customer Communities, European Marketing Academy (EMAC), Brighton, 2008 (together with Utpal Dholakia). 2008

The Weave of Social Life: How Social Interactions Shape the Individual, Incentives in Economics Conference, Nürnberg, 2007, (together with: Utpal Dholakia, Ernst Fehr, Lorenz Götte, Michael Kosfeld). 2007

Trust and Social Interaction, Behavioral Public Economics Workshop, Innsbruck/AT, 2007, (together with: Utpal Dholakia, Ernst Fehr, Lorenz Götte, Michael Kosfeld). 2007

Participation in Service Support Communities, Frontiers in Services Conference, San Francisco/US, 2007, (together with: Utpal Dholakia, Caroline Wiertz, Vera Blazevic). 2007

The Determinants of Participation in Technical Support Customer Communities, European Marketing Academy (EMAC) Annual Conference, Rykjavik/Iceland, 2007, (together with: Utpal Dholakia, Caroline Wiertz, Vera Blazevic). 2007

The Long-Term Effects of Joining and Participating in Customer Communities, Marketing Science Institute (MSI) Conference, Minneapolis, 2007 (together with Utpal Dholakia). 2007

Linking Communal Consumption Theory to Methodology, The European Institute for Advanced Studies in Management (EIASM), Workshop on Interpretive Consumer Research, Marseilles/France, 2007. 2007

The Long-Run Impact of Brand Community Participation on Customers, Academy of Consumer Research, North American Conference, Orlando/USA, 2006, (together with: Dholakia, U.). 2006

The Impact of Customer Community Participation on Online Auction Outcomes: Evidence from a Large-Scale Field Experiment, Informs Marketing Science Conference, Pittsburgh/USA, 2006, (together with: Dholakia, U.). 2006

The Impact of Brand Community Participation on Auction Behavior: Evidence from a Large-Scale Field Experiment Informs Annual Meeting Conference, Pittsburgh/USA, 2006, (together with: Dholakia, U.). 2006

Der Einfluss von Brand Communities auf die Markenloyalität – eine dynamische Analyse in der Automobilbranche, VHB Pfingsttagung 2005, Kiel, 2005. 2005

Satisfaction, Trust, and Commitment as Antecedents of Customer Loyalty - a Dynamic Analysis, Academy of Marketing Science, (together with: Johnson, M. D./Herrmann, A./Schaffner, D.), Tampa/FL, USA, 2005. 2005

Quality Criteria of Content-Driven Websites and Their Influence on Customer Satisfaction and Loyalty: An Empirical Test of an Information Quality Framework, in: Proceedings on the 8th MIT Information Quality, 2003, (together with: Eppler, M./Dimpfel, M.). 2003

The Contribution of Real Options Theory to the Flexibility Management in Media Companies, in: 5th World Media Conference. Media Firms: Structures, Operations, and Performance, Turku School of Economics and Business Administration, Turku/Finnland, 2002, (together with: Dimpfel, M./Habann, F.). 2002

Real Options Theory and the Broadcasting Industry - A Conceptual Outline for Potential Application Areas, International Workshop on Real Options, Turku/Finnland, 2002, (together with: Dimpfel, M.). 2002

Action Flexibility or the Option to Use Real Options - A Neo-Institutional Economics Perspective, 6th Annual International Conference on Real Options, Cyprus, 2002, (together with: Dimpfel, M.). 2002

HBCI – eine sichere Plattform nicht nur für Online-Banking, in: Horster, P. (eds.): Sicherheitsinfrastrukturen, Vieweg-Verlag, Hamburg, pp. 109-121, 1999, (together with: Hühnlein, D.). 1999


Invited Presentations

“Irrationales, menschliches Konsumverhalten”, SGG Lunch-Forum, SGG Bingen, August 2009. 2009

“A Framework for Assessing Construct Validity and Predictive Validity in Small Group Research”
- Cass School of Business, London City University, December 2008.
- Brunel Business School, Brunel University, December 2008. 2008

“Bowling Together: The Revitalization of Society in Marketing. A Multilevel Multi-Trait-Multi-Method Analysis”
- WHU Vallendar, March 2008.
- University of Zurich, December 2007. 2007/8

“The Impact of Customer Community Participation on Online Auction Outcomes: Evidence from a Large-Scale Field Experiment”,
- Montpellier Business School, March 2007.
- Euromed Marseille, February 2007.
- University of Passau, December 2006.
- University of Wuppertal, July 2006.
- University of Frankfurt, May, 2006. 2006/7

“Netzwerkorientierung in Kommunikation und Marketing”, presentation to marketing and communication managers of selected DAX30-companies, organized by Virtual Identity AG, München, May 2007. 2007

„Corporate Community Management“, Branding Institute Summer Academy, Bern, August 2006. 2006

„Market Research 2006“, HWZ Zürich, July 2006. 2006

“Network Customer Lifetime Value”, presentation at closed expert meeting with OpenBC managers, January 2006. 2006

“Der Einfluss physiologischer Merkmale auf das Kaufverhalten”, informal presentation with Jung von Matt and Manor managers, Zurich, December 2005. 2005

“The Return on Investments in Community”, Humboldt-Universität Berlin, November 2005. 2005

“The Social Influence of Communication between Community Members on Trading Behavior and Perceptions Regarding eBay”, ISU-Forschungsseminar, University of Zurich, November 2005. 2005

“The Impact of Communications with Community Members on Trading Behavior and Perceptions Regarding eBay”, eBay International Community Summit 2005, Berlin, October 2005. 2005

“Wertschöpfung im Wandel”, Rotary Club Zurich, Zurich/Switzerland, October 2005. 2005

“Customer Community Marketing Programs: Lessons from the Field”, Word of Mouth Conference, Hamburg, October 2005. 2005

„Die Welt zwischen Micro und Macro“, inaugural lecture, University of Zurich, Zurich, May 2005. 2005

„Social Influence“, IEW Forschungsseminar of Ernst Fehr, University of Zurich, Zurich, April 2005. 2005

“Lernen in Eigenregie – Vom Zuhörer zum Initiator“, eLearning-Forum, University of Zurich, April 2005. 2005

„Marktforschung 2005“, IfbF Alumni Club, University of Zurich, Zurich/Switzerland, January 2005. 2005

“Trends im Konsumentenverhalten”, Infobridge Executive Roundtable, Zurich, January 2005. 2005

“Return on Community Investments”, presentation and closed discussion with eBay executives, eBay Germany, February 2005. 2005

“Centripetal and Centrifugal Forces within a Brand Community”, Guest Speaker Series, University of Dortmund, Dortmund, November 2004. 2004

“Interplay of Brand and Brand Community”, ISU Research Seminar Series, University of Zurich, Zurich, November 2004. 2004

„Marktgerechte Leistungsgestaltung von Produkten mittels Conjoint Measurement“, ETH Fokusprojekt, ETH Zurich, Zurich, November 2004. 2004

„The Business Implications of Facilitating Customer Communities“, informal presentation at the eBay Live Conference to eBay executives, New Orleans/USA, 2004. 2004

“Conjoint Measurement als Methode zur marktgerechten Leistungsgestaltung von Produkten“, SCGA-Seminars on „Innovation – Digitales Produkt“, ETH, Zurich, 2003. 2003

CRM. Anspruch und Wirklichkeit“, Internet Expo iEx 2001, Zurich. 2001

Internet und persönliche Beziehungen“, SMC-Regioanlass, Arbon, 2000. 2000


Books

Brand Communities – Begriff, Grundmodell, Implikationen, Wiesbaden: Gabler, 2004. Rewarded with the 2nd rank of the “Science Award of the Year” by the Association of Marketing Professors in Germany, 2004. 2004

Wizoo Guide Shareware Studio PC, Cologne: MM-Verlag, 1998. 1998


Media Citations

N.N.: „Berufungen“, www.unipublic.uzh.ch, 28.08.2008. 2008

N.N. „Universitätsrat beruft René Algesheimer.“, http://www.gfm.ch/de/news/?newsid=77468, 27.08.2008. 2008

N.N.: „Neuer Professor für Marketing“, www.persoenlich.com, 27.08.2008. 2008

N.N.: „Wie Hormone das Kaufverhalten steuern“, 10vor10, Zurich, 19.12.2005. 2005

N.N.: For Ever Young: SPSS since 30 Jahren an der Uni Zurich erfolgreich, SPSS Customer Case Studies/Forschung & Lehre, Zurich, 08/2005, p. 1. 2005

N.N.: SPSS@Work, SPSS Newsletter, Zurich, 1/2005, p. 4. 2005

Thomas, D.: Marketers build brand loyalty by welcoming customers to join the club, Research @ Rice, Houston/TX, USA, 15.6.2005. 2005

Spring, D.: Jeux Vidéo. Tout le Mondes Aux Commandes, L’Hebdo, 2.6.05, pp.48-50. 2005

Klähn, A.: Trend: Brand Communities, Acquisa. Das Magazin für Marketing und Vertrieb, 04, 2005, p. 30. 2005

N.N.: Personal-Dozierende, Universität Zurich Jahresbericht 2004, p. 78. 2005

N.N.: Professuren, Unijournal, 35 (2), 2005, p. 16. 2005

N.N.: Neu an der Universität Zurich, Online-Journal der Universität Zurich, Universität Zurich, March 2005, http://www.unipublic.unizh.ch/campus/berufungen/index.php.
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N.N.: Neu an der Universität Zurich, Online-Journal der Universität Zurich, Universität Zurich, March 2005, http://www.unipublic.unizh.ch/campus/berufungen/index.php.
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Wassermann, K.: Multitalent, Unimagazin, Universität Zurich, February 2005, p. 7. 2005

N.N.: „Online-Gaming“, Beitrag auf NordWest5 TV, 04. October 2004. 2004

NN.: „Analyse von Online-Gaming Verhalten“, Interview mit Radio Sunshine, 04. October 2004. 2004

N.N.: „Uni Zurich sucht Online-Gamer“, 20 Minuten, 04. Oktober 2004, p. 20. 2004

N.N.: „Generationswechsel an der Universität Zurich“, NZZ, Nr. 209, 08. September 2004, Zurich, p. 55. 2004

Kusitzky, A.: „Hagelstorm à la Bill Gates“, Die Telebörse, 32/2001, Frankfurt, 2001, pp. 76f. 2001

Kusitzky, A.: „Musik hat ihren Preis: Nulltarif nach Noten“, Die Telebörse, 16/2001, Frankfurt, 2001, p. 101. 2001

Hillenbrand, T./Müller, V.: „Napster: Klappe zu, Börse tot?“, Die Telebörse, 46/2000, Frankfurt, 2000, pp. 116f. 2000

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