Prof. Dr. Björn Ivens

Professor - aktiv

Position / Amtsbezeichnung
Lehrstuhlinhaber
Universität
Otto-Friedrich-Universität Bamberg
Fachbereich
Fakultät Sozial- und Wirtschaftswissenschaften
Arbeitsbereiche
Marketing
Forschungsbereiche
Kundenmanagement
Preismanagement
Markenmanagement
Marketing
Ethik und Corporate Social Responsibility
Land
Deutschland
Ort / PLZ
96045 Bamberg
Strasse
Feldkirchenstrasse 21
Sekretariat
0951-863-2566
FAX
0951-863-5566

Veröffentlichungen

Monographs and Edited Volumes

Ivens, B.S., Pardo, C., Tunisini, A. (2009): Integrating Marketing and Purchasing Functions on Business Markets, Industrial Marketing Management, Special Issue
guest edited by Ivens/Pardo/Tunisini (Edited volume).

Ivens, B.S. (2009): Prozessorientiertes Marketing – Konzeptionelle Grundlagen und Ergebnisse einer empirischen Studie zu Verbreitungsgrad, Antezedenten und
Erfolgswirkungen, Nürnberg : GIM-Verlag (Habilitation thesis, published).

Haas, A., Ivens, B.S. (2005, Hrsg.): Innovatives Marketing: Entscheidungsfelder – Management – Instrumente, Wiesbaden : Gabler Verlag (Edited volume).

Diller, H., Haas, A., Ivens, B.S. (2005): Verkauf und Kundenmanagement – Eine prozessorientierte Konzeption, Stuttgart : Kohlhammer Verlag (Book).

Ivens, B.S. (2002): Beziehungsstile im Business-to-Business-Geschäft: Formen, Erfolgswirkungen und Determinanten einer Differenzierung des Beziehungsmarketing, Nürnberg : GIM-Verlag (Doctoral thesis, published).


Publications in Journals and Books

Beinert, M., Ivens, B.S. (2010), Nicht-lineare Effekte bei Marketinginnovationen, Marketing-Review St. Gallen, forthcoming.

Usunier, J.-C., Roulin, N., Ivens, B.S. (2009), Cultural, National, and Industry-level Differences in B2B Web Site Design and Content, International Journal of Electronic Commerce, 14 (2). 41-87

Ivens, B.S., Pardo, C., Tunisini, A. (2009), Organizing and Integrating Marketing and Purchasing in Business Markets, Industrial Marketing Management, 38, 851-856.

Ott, C., Ivens, B.S. (2009), Revisiting the Norm Concept in Relational Governance, Industrial Marketing Management, 38, 577-583.

Ivens, B.S., Guese, K., Mueller, B. (2009), A Taxonomy of Price Behavior, Working Paper Abstract, Advances in Consumer Research, Vol. XXVI, 188-189.

Ivens, B.S. (2009): Wertschöpfungs- und Werteinforderungsnormen im Rahmen der
„Plural Form Governance“: Ein empirischer Test in Key-Account- und Nicht-Key-Account-Dyaden, Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 79 (2), 135-160.

Ivens, B.S., Pardo, C., Salle, R., Cova, B. (2009), Relationship Keyness: The Underlying Concept for Different Forms of Key Relationship Management,
Industrial Marketing Management, 38, 513-519.

Ivens, B.S., Mayrhofer, U. (2009), Les déterminants de la flexibilité dans la relation client-fournisseur, Revue Française de Gestion, 192, 45-58.

Ivens, B.S., Pardo, C. (2008): Key Account Management in Business Markets: An Empirical Test of Common Assumptions, Journal of Business & Industrial
Marketing, 23 (5).

Blois, K.J., Ivens, B.S. (2007): Method Issues in the Measurement of Relational Norms, Journal of Business Research, 60 (5), 556-565.

Ivens, B.S., Pardo, C. (2007): Are Key Account Relationships Different? Empirical Results on Supplier Strategies and Customer Reactions, Industrial Marketing
Management, 36 (4), 470-482.

Kocher, B., Mueller, B., Chauvet, V., Ivens, B.S. (2007): Is the Internet a New Eldorado for Counterfeits?, Advances in Consumer Research, Vol.XXXV.

Ivens, B.S. (2007): Sollten Marketing und Vertrieb prozessorientiert geführt werden?, Thexis – Fachzeitschrift für Marketing, 24 (1), 22-27.

Diller, H., Ivens, B.S. (2006): Process Oriented Marketing, Marketing – Journal of Research and Management, 2 (1), 47-62.

Blois, K.J., Ivens, B.S. (2006): Measuring Relational Norms: Some Methodological Issues, European Journal of Marketing, 40 (3/4), 352-365.

Ivens, B.S. (2006): Norm-Based Relational Behaviors: Is There an Underlying Dimensional Structure?, Journal of Business & Industrial Marketing, 21 (2), 94-105.
Selected as Best Paper in the Journal’s « Highly Commended Awards » for 2006.

Ivens, B.S. (2005): Identifying Differences in Foreign Customers’ Relational Behavior: An Exploratory Study Using Multidimensional Scaling, Advances in
International Marketing, 16 (10), 251-274.

Ivens, B.S. (2005): Flexibility in Industrial Service Relationships: The Construct, Antecedents, and Performance Outcomes, Industrial Marketing Management, 34, 566-576.

Diller, H., Ivens, B.S. (2004): Beziehungsstile im Buiness-to-Business-Geschäft: Konzeptionelle Überlegungen und empirische Ergebnisse zur Differenzierung des
Beziehungsmarketing, ZfB - Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 74 (3), 249-271.

Ivens, B.S. (2004): Drivers and Effects of Customer-Directed Communication in Business Relationships: Theoretical Foundations and an Empirical Study, DBW -
Die Betriebswirtschaft, 64 (2), 195-210.

Ivens, B.S. (2004): Anbieterflexibilität in Dienstleistungsbeziehungen: Konstrukt - Erfolgswirkungen - Determinanten, Marketing ZFP, 26 (3), 215-227.

Ivens, B.S., Blois, K. (2004): Relational Exchange Norms in Marketing: A Critical Review of Macneil's Contribution, Marketing Theory, 4 (3), 239-263.

Ivens, B.S. (2004): Industrial Sellers' Relational Behavior: Relational Styles and their Impact on Relationship Quality, Journal of Relationship Marketing, 3 (4), 27-43.

Ivens, B.S. (2004): How Relevant Are Different Forms of Relational Behavior? An Empirical Test Based on Macneil's Exchange Framework, Journal of Business &
Industrial Marketing, 19 (5), 300-309.

Ivens, B.S., Pardo, C. (2004): Les clients comptes clés sont-ils vraiment traités différemment ? Le point de vue des clients, RAM - Recherche et Applications en Marketing, 19 (4), 3-22.

Ivens, B.S. (2003): Key-Account-Management: empirische Ergebnisse zu Kundenpriorisierung und Kundenreaktionen, Die Unternehmung - Schweizerische
Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 57 (3), 217-235.

Ivens, B.S., Mayrhofer, U. (2003): Les facteurs de réussite du marketing relationnel, Décisions Marketing, 31 (Juillet-Septembre), 39-47.

Diller, H., Ivens, B. (2000) : Passage à l'Euro et psychologie des prix. Fondements théoriques et résultats empiriques, RAM - Recherche et Applications en Marketing,
Numéro spéciale 'politique de prix', 15 (3), 29-41.
Cf Desmet, P., Gaston-Breton, C. (2001): Mesure de l'effet Euro sur la demande des marques à prix bas: une réplication de l'étude de Diller et Ivens pour des produits à prix faible, RAM, 16 (4), 47-56 (replication of our study, confirms our results).

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