Prof. Dr. Sascha L. Schmidt

Professor - aktiv

Position / Amtsbezeichnung
Institutsleiter
Universität
WHU – Otto Beisheim School of Management
Fachbereich
Entrepreneurship and Innovation Group
Arbeitsbereiche
Business & Society
Sports
Land
Deutschland
Ort / PLZ
40233 Düsseldorf
Strasse
Ekrather Straße 224a
Telefon
+49 211 71199
FAX
+49 211 44709 609

Tätigkeit an Business Schools

  • WHU

Veröffentlichungen

Refereed articles

1.
Frey B.S./Savage, D./Schmidt, S.L./Torgler, B. (2011): Auswirkungen von Macht auf das Überleben in Extremsituationen: Ein Vergleich der Titanic und Lusitania Schiffskatastrophen, Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 63(2): in press

2.
Torgler, B./Schmidt, S.L. (2010): On the endogeneity of the pay-performance relationship in professional soccer, The Empirical Economics Letters, 29(3): 1850-1855

3.
Schmidt, S.L./Torgler, B./Frey B.S. (2009): Die Auswirkungen von Neid auf individuelle Leistungen: Ergebnisse einer Panelanalyse, Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 79: 303-334

4.
Richter, A. Schmidt, S.L. (2008): The effectiveness of university level management consulting courses, Journal of Management Education, 32(1): 84-99

5.
Brauer, M./Schmidt, S.L. (2008): Defining the strategic role of boards and measuring boards’
effectiveness in strategy implementation, Corporate Governance, 8(5): 649-660.

6.
Schmidt, S.L./Richter, A./Urlichs, R. (2008): Designing merger agreements to ease merger integration: Introducing the “merger scan”, Global Business and Organizational Excellence, 28(1): 35-50

7.
Torgler, B./Schmidt, S.L. (2007): What shapes players\' performance in soccer? Empirical findings from a panel analysis, Applied Economics, 39: 2355–2369

8.
Schmidt, S.L./Richter, A. (2006): Course formats for teaching management consulting, Journal of Education for Business, 82(1): 56-62

9.
Richter, A./Schmidt, S.L. (2006): Antecedents of the performance of management consultants. Schmalenbach Business Review, 58(4): 365-391

10.
Brauer, M./Schmidt, S.L. (2006): Exploring strategy implementation consistency over time: The moderating effects of industry velocity and firm performance. Journal of Management and Governance, 14(1): 12-21

11.
Schmidt, S.L./Brauer, M. (2006): Strategic governance: How to assess board effectiveness in guiding strategy execution. Corporate Governance: An International Review, 14(1): 13-22

12.
Richter, A./Schmidt, S.L. (2005): Management consulting courses and students\' self-efficacy: An empirical investigation. Academy of Management Best Paper Proceedings: D1-D6

13.
Richter, A./Schmidt, S.L. (2005): How does strategy process influence strategy content?
Antecedents of consistency between resource allocation decisions and corporate strategy.
Schmalenbach Business Review, 57(10): 332-350

14.
Schmidt, S.L./Brauer, M. (2005): Corporate Governance: Möglichkeiten des Aufsichtsrats zur
sachgerechten Kontrolle von Managerverhalten und Firmenpolitik. Industrielle Beziehungen, 12(3):306-322

15.
Schmidt, S.L./Vogt, P. (2005): Beurteilung von M&A-Erfolgspotentialen am Beispiel von AOL Time Warner. Medien- und Kommunikationswissenschaft, 53(1): 120-137

16.
Schmidt, S.L./Vogt, P./Schriber, S. (2005): Ansätze und Ergebnisse anglo-amerikanischer M&A-Forschung. Journal für Betriebswirtschaft, 55(4): 297-319

17.
Schmidt, S.L (2001): Merger of Equals – Idee und Wirklichkeit. Die Betriebswirtschaft, 61(5): 601-614

18.
Rühli, E./Schmidt, S.L (2001): Strategieprozessforschung. Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 71(5):531-550

19.
Schmidt, S.L./Schettler, M.A.(1999): Ziele von Unternehmungszusammenschlüssen: Theorie und Praxis. Zeitschrift Führung and Organisation, 68(6): 312-317

20.
Rühli, E./Schmidt, S.L. (1999): Die angloamerikanische Strategy Process Research. Die Unternehmung, 53(4): 267-286

21.
Schmidt, S.L./Treichler, C.(1998): A Process-based view and its influence on strategic management. Knowledge and Process Management, 5(5): 58-63

22.
Treichler, C./Schmidt, S. L.(1996): Transformationsfunktion von Kernprozessen: Implikationen einer Prozeßsicht für das strategische Management. Zeitschrift Führung und Organisation, 65(6):136-141

23.
Schmidt, S. L. (1996): US-Experiences for quality assurance in swiss health care settings. International Journal for Quality in Health Care, 8(2): 195-197

24.
Rühli, E./Treichler, C./Schmidt, S. L. (1995): From business reengineering to management reengineering: A European study. Management International Review, 35(12): 361-371

25.
Schmidt, S. L./v. Ahnen, T. (1995): North American Free Trade Agreement. Studies in Political Science, (11): 55-72


Non-refereed articles

1.
Richter, A./Treichler, C./Schmidt, S.L. (2007): Erfolgsvoraussetzungen für Beratungsleistungen. Zeitschrift der Unternehmensberatung. 2(1): 111-115

2.
Schmidt, S.L./Kucher, M. (2006): Lenovo: Eine Marke, zwei Namen. io New Management 76(3):10-15.

3.
Schmidt, S.L./Brauer, M. (2005): Walk-the-talk Analysis: Möglichkeiten zur unabhängigen Beurteilung von Unternehmensstrategien, deren Implementierung und Folgewirkungen. io New Management 75(12): 20-26

4.
Schmidt, S.L./Vogt, P./Richter, A. (2005): Value Chain Disintegration: Future business models in the strategy consulting industry. Consulting to Management, 16(1): 1-6

5.
Saladini, M./Schmidt, S.L. (2000): Neue Opportunitäten für Medienunternehmen. Persönlich, (9):56-60

6.
Schmidt, S.L./Galli, H. (1998): Prozessorientierte Strategieschöpfung im Krankenhaus. Managed Care, (6): 37-38

7.
Schmidt, S.L./Mathies, C. (1998): Organisationsberatung in der Schweiz. io-Management, 68(11):56-60

8.
Epprecht, U./Treichler, C./Schmidt, S.L. (1997): Qualitätsnormen definieren. Schweizer Bank, (4):50-51

9.
Schmidt, S. L./Treichler, C. (1996):So klappt Business Reengineering. Harvard Businessmanager, 18(7): 118-121

10.
Schmidt, S. L (1996): Nachgefragt: Herr Schmidt, haben Spitäler gute Einkaufsstrategien? Spital Management, (6): 25-27

11.
Schmidt, S. L. (1996): First European Forum on Quality Improvement in Health Care: Neue
Gesundheits-Impulse aus London. Spital Management,(2): 35

12.
Schmidt, S. L./Treichler, C. (1995): Einkaufsstrategien im Gesundheitswesen. Schweizer Spital, (12): 23-26

13.
Schmidt, S. L./Treichler, C.(1995): Effizientes Einkaufs- und Lieferantenmanagement im Gesundheitswesen. Infusion, (10): 10

14.
Frost, J./Treichler, C./Schmidt, S. L. (1995): Business Reengineering: Kein Feuer ohne Rauch. Der Monat in Wirtschaft und Finanz, (5): 4-10

Business Press

1.
Richter, A./Schmidt, S.L./Treichler, C. (2007): Glaubwürdig, erfahren, hoch qualifiziert. Handelsblatt, 07.03.07, Nr. 47: C3

2.
Frey, B./Schmidt, S.L./Torgler, B. (2006): Die Sieger von Morgen. Frankfurter Allgemeine, 08.06.06, Nr. 131: 14

3.
Treichler, C./Schmidt, S. L. (1995): Zwischen Theorie und Praxis: Pilotversuch der Zusammenarbeit. Allgemeiner Hochschul-Anzeiger der Frankfurter Allgemeine, (4): 35


Books

1.
Schmidt, S.L. (2000): Megamerger in der pharmazeutischen Industrie. Ein Beitrag zur Strategieprozessforschung, Paul Haupt Verlag: Bern

2.
Schmidt, S.L./Galli, H. (1998): Neuorientierung im Gesundheitswesen. Innovative Strategien zur Verbesserung des Gesamtleistungsprozesses, Gabler Verlag: Wiesbaden

3.
Schmidt, S.L (1997): Qualität und Effizienz als strategische Herausforderung im Gesundheitswesen: Ein Forschungsprojekt an der Harvard Business School, Rainer HamppVerlag: Munich


Book chapters

1.
Torgler, B/Schmidt, S.L./Frey, B.S. (2008): Relative income position, inequality, and performance:An empirical panel analysis. In: Andersson, P/Ayton, P./Schmidt, C.(eds.): Myths and facts about football: The economics and psychology of the world\'s greatest sport: 349-369, Cambridge Scholars Publishing: Newcastle.

2.
Richter, A./Schmidt, S.L./Treichler, C. (2004): Organisation und Mitarbeiterentwicklung als
Differenzierungsfaktoren. In: Niedereichholz, C./Mirow, M./Sommerlatte, T./von Windau, P.
(eds.): Handbuch der Unternehmensberatung 7220: 1-18, Erich Schmidt Verlag: Berlin

3.
Vogt, P./Schmidt, S.L. (2004): Printmedien – Produkte und Märkte. In: Sjurts, I. et. al: Lexikon der Medienwirtschaft. Gabler Verlag: Wiesbaden

4.
Schmidt, S.L. (2003): Kombination qualitativer und quantitativer empirischer Forschungsmethoden: Analyse von Strategieprozessen. In: Schwaiger, M./Harhoff, D. (eds): Empirie und Betriebswirtschaft – Entwicklungen und Perspektiven: 139-155, Schäffer-Poeschel Verlag: Stuttgart

5.
Schmidt, S.L./Galli, H.: Prozessorientierte Strategieschöpfung im Gesundheitswesen. In: Schmidt, S.L./Galli, H. (eds.): Neuorientierung im Gesundheitswesen. Innovative Strategien zur Verbesserung des Gesamtleistungsprozesses: 1-20, Gabler Verlag: Wiesbaden


Conference proceedings

1.
Brauer, M./Schmidt, S.L. (2006): Strategy implementation consistency: Revisiting assumptions on strategy implementation over time, Annual Conference on Corporate Strategy, Berlin

2.
Richter, A./Schmidt, S.L. (2005): Management consulting courses and students\' self-efficacy: An empirical investigation, Academy of Management Annual Conference, Honolulu (Winner of Best Paper Award)

3.
Richter, A./Schmidt, S.L. (2005): How does strategy process influence strategy content? Antecedents of consistency between resource allocation decisions and corporate strategy, Annual Conference on Corporate Strategy, Koblenz

4.
Schmidt, S.L./Brauer, M. (2004): Why board of directors should become part-time corporate strategy process researchers. Strategic Management Society Annual Conference, San Juan

4
Publications Prof. Dr. Sascha L. Schmidt

5.
Richter, A./Schmidt, S.L. (2004): Antecedents of consistency between resource allocation decisions and corporate strategy concept in organizations. Academy of Management Annual Conference, New Orleans

6.
Brauer, M./Schmidt, S.L. (2004): Corporate governance and corporate strategy: defining the role of boards and measuring their effectiveness. European Group of Organization Studies Annual Conference, Ljublijana

7.
Schmidt, S.L./Vogt, P. (2004): Disaggregation of the value chain: Emergence of new business models in strategy consulting. 2nd International Conference on Management Consulting, Academy of Management, Lausanne (Winner of Best Paper Award)

8.
Brauer, M./Schmidt, S.L. (2004): Towards a strategic view of corporate governance: Valuecreation through monitoring strategy implementation. European Academy of Management Annual Meeting, St. Andrews

9.
Urlichs, R./Schmidt, S.L./Richter, A. (2004): Designing merger agreements to ease post-merger integration. European Academy of Management Annual Meeting, St. Andrews

10.
Schmidt, S.L./Brauer, M. (2004): Corporate Governance: Von gesellschaftlicher Interessenswahrung zu gesellschaftlicher Interessenswahrnehmung. 66. Annual Conference, Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft, Graz

11.
Schmidt, S.L./Müller-Stewens, G. (2004): A meth odological approach for comparative strategy process research. Workshop der Wissenschaftlichen Kommission Organisation, Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft, Augsburg

12.
Schmidt, S.L./Galli, H. (1998): Why are long-term strategies essential for total quality management, 3rd European Forum on Quality Improvement in Health Care Proceedings, Vienna

13.
Schmidt, S.L. (1996): A late follow-up on the National Demonstration Project, 8th National Forum on Quality Improvement in Health Care Proceedings, Boston


Working paper

1.
Torgler, B./Schaffner, M./Schmidt, S.L./Frey, B.S. (2008): Do employees care about their relative position? Behavioural evidence focusing on performance, Working Paper No. 12, Center for Research in Economics, Management and Arts (CREMA), Basel

2.
Torgler, B./Schaffner, M./Frey, B.S./Schmidt, S.L. (2008): Looking awkward when winning and
foolish when losing: Inequity aversion and performance in the field, Working Paper No. 11,
Center for Research in Economics, Management and Arts (CREMA), Basel


Publications Prof. Dr. Sascha L. Schmidt

3.
Torgler, B./Schmidt, S.L./Frey, B.S. (2008): The power of positional concerns, Working Paper No. 7, Center for Research in Economics, Management and Arts (CREMA), Basel

4.
Schmidt, S.L./Torgler, B./Frey. B.S. (2006): Die Auswirkungen von Neid auf individuelle Leistungen: Ergebnisse einer Panel Analyse, Working Paper No. 28, Center for Research in Economics, Management and Arts (CREMA), Basel

5.
Schmidt, S.L./Torgler, B./Frey. B.S. (2006): Power of positional concerns: A panel analysis, Working Paper No. 19, Center for Research in Economics, Management and Arts (CREMA), Basel

6.
Schmidt, S.L./Torgler, B./Frey. B.S. (2006): Relative income position and performance: An empirical panel analysis, Working Paper No. 3, Center for Research in Economics, Management and Arts (CREMA), Basel

7.
Torgler, B. /Schmidt, S.L. (2005): What shapes players’ performance in soccer? Empirical Findings from a panel analysis, Working Paper No. 25, Center for Research in Economics, Management and Arts (CREMA), Basel

8.
Schmidt, S.L. (2005): Comparative strategy process research: A methodological approach, Institute of Management, Discussion Paper No. 53, University of St. Gallen

9.
Richter, A./Schmidt, S.L. (2004): Consistency between resource allocation decisions and corporate strategy concept. IMC Working Paper Series, No. 5, European Business School, Oestrich Winkel

10.
Rühli, E./Schmidt, S.L (2001): The Novartis-Merger: Strategy Process Analysis in the Health Care Division, Discussion Paper, Institute for Research in Business Administration, University of Zurich

11.
Schmidt, S.L. (1997): Moderne Ansätze der Strategieprozessforschung, Discussion Paper No. 41, Institute for Research in Business Administration, University of Zurich

12.
Treichler, C./Schmidt, S. L.(1995): Vom Business Reengineering zum Management Reengineering, Discussion Paper No. 24, Institute for Research in Business Administration, University of Zurich

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