Prof. Dr. Martin Natter

Professor - aktiv

Universität
Universität Zürich
Fachbereich
Department of Business Administration
Institut
Betriebswirtschaftslehre
Forschungsbereiche
Preismanagement im Handel
Sortimentspolitik
Strategische Positionierung von Handelsunternehmen
Messung der Auswirkungen von Marketingprogrammen
Handelsmarken
Land
Schweiz
Ort / PLZ
8032 Zurich
Strasse
Plattenstrasse 14
Telefon
+41 44 634 13 07
FAX
+41 44 634 43 48

Weitere Positionen und Funktionen

Seit 2005 ist er Inhaber der Hans Strothoff Stiftungsprofessur für Handel an der Goethe-Universität in Frankfurt am Main.

Veröffentlichungen

Bücher und Buchbeiträge

Dawid, H., Doerner, K., Dorffner, G., Fent, T., Feurstein, M., Hartl, R., Mild, A., Natter, M., Reimann, M., Taudes, A.: Quantitative Models of Learning Organizations. Interdisciplinary Studies in Economics and Management, Springer, WienNewYork, 2002.

Hruschka, H., Natter, M.: A Multilayer Perceptron for Clustering. In: Gaul, W., Schader, M. (Hrsg.): Mathematische Methoden der Wirtschaftswissenschaften. S. 76-84, Physica Verlag, Heidelberg, 1999.

Natter, M., H. Hruschka: Using Artificial Neural Nets to Specify and Estimate Aggregate Reference Price Models, In: Aurifeille, J.-M., Deissenberg, Ch: Bio-Mimetic Approaches in Management Science, S. 101-118, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, Holland, 1998.

Hruschka, H., Natter, M.: Analyse von Marktsegmenten mit Hilfe konnexionistischer Modelle, In: Corsten, H., Mai, C. (Hrsg.): Neuronale Netze in der Betriebswirtschaft S. 189-209, Gabler, Wiesbaden , 1996.

Taudes, A., Cilek, P., Natter, M.: Ein Ansatz zur Optimierung von Geschäftsprozessen, In: Becker, J., Vossen, G. (Editoren): Geschäftsprozeßmodellierung und Workflow-Management. Modelle, Methoden, Werkzeuge, S. 177-190, Informatik Lehrbuch-Reihe, International Thomson Publishing, Boston, 1996.

Natter M.: Neuronale Netze und Preismanagement, Service-Betriebe der Wirtschaftsuniversität Wien, 1995. (Dissertation)


Arbeitsberichte (Ausschnitt)

Natter, M., Mild, A., Taudes, A., Geberth, C., Haberl, C., Hubert, M., Goldberger, B., Segmentbasierte Marketing- und Positionierungsanalysen mit Hilfe des Softwaretools DELI. Diskussionspapiere zum Tätigkeitsfeld Informationsverarbeitung und Informationswirtschaft. 2004.

Natter, M., Mild, A., Taudes, A., Geberth, C., Haberl, C., Hubert, M., Goldberger, B., Segmentbasierte Marketing- und Positionierungsanalysen mit Hilfe des Softwaretools WEBFRAGEBOGEN. Diskussionspapiere zum Tätigkeitsfeld Informationsverarbeitung und Informationswirtschaft. 2004.

Natter, M., Mild, A., Taudes, A., Geberth, C., Haberl, C., Hubert, M., Goldberger, B., Segmentbasierte Marketing- und Positionierungsanalysen mit Hilfe des Softwaretools FRAGEBOGENDESIGNER. Diskussionspapiere zum Tätigkeitsfeld Informationsverarbeitung und Informationswirtschaft. 2004.

Natter, M., Mild, A., Feurstein, M., Dorffner, G., Taudes, A., The Effect of Incentive Schemes and Organizational Arrangements on the New Product Development Process, Report No. 56, 2001, SFB Report Series: Adaptive Information Systems and Modelling in Economics and Management Science, Wirtschaftsuniv. Wien.

Natter, M., Feurstein, M., Correcting for CBC Model Bias: A Hybrid Scanner Data-Conjoint Model, Report No. 57, 2001, SFB Report Series: Adaptive Information Systems and Modelling in Economics and Management Science, Wirtschaftsuniv. Wien.

Natter, M., Mild, A., Real World Performance of Choice Based Conjoint Models, Report No. 58, 2001, SFB Report Series: Adaptive Information Systems and Modelling in Economics and Management Science, Wirtschaftsuniv. Wien.

Mild, A., Natter, M.: Produktionslogistik, Diskussionspapier Nr.23, September 2000, (Eds:) Hansen, H.R. und Janko, W., Diskussionspapiere zum Tätigkeitsfeld Informationsverarbeitung und Informationswirtschaft, Wirtschaftsuniversität Wien, 1. Auflage

Markus Feurstein, Martin Natter, Andreas Mild, Alfred Taudes, Incentives to Cooperate in New Product Development, Working Paper Nr. 70, July 2000, Working Paper Series: Adaptive Information Systems and Modelling in Economics and Management Science, Wirtschaftsuniv. Wien.

Natter, M., M. Feurstein, Improving Predictive Validity of Choice-Based Conjoint Models, Working Paper No. 50, May 2000, Working Paper Series: Adaptive Information Systems and Modelling in Economics and Management Science, Wirtschaftsuniv. Wien.

Mild, A., M. Natter, M. Trcka, M. Feurstein, Ch. Merz, A. Taudes, G. Dorffner, New Product Development in the Artificial Factory, Working Paper No. 42, July 1999, Working Paper Series: Adaptive Information Systems and Modelling in Economics and Management Science, Wirtschaftsuniv. Wien.

Feurstein, M., M. Natter, G. Dorffner, A. Taudes, The Tradeoff between Coordination and Interfering Learning Signals, Working Paper No. 40, June 1999, Working Paper Series: Adaptive Information Systems and Modelling in Economics and Management Science, Wirtschaftsuniv. Wien.

Natter, M., Produktentwicklung und Umweltmanagement, Diskussionspapier Nr. 16, Dezember 1999, (Eds:) Hansen, H.R., und W. Janko, Diskussionspapiere zum Tätigkeitsfeld Informationsverarbeitung und Informationswirtschaft, Wirtschaftsuniversität Wien, 124 Seiten, 3. erweiterte Auflage.

Alfred Taudes, Martin Natter, Markus Schauerhuber, Evaluation and Analysis of Total Flexibility in the Production Using Monte Carlo Simulation. Working Paper No. 35, May 1999, Working Paper Series: Adaptive Information Systems and Modelling in Economics and Management Science, Wirtschaftsuniv. Wien.

Weingessel, A., M. Natter, K. Hornik, Using Independent Component Analysis for Feature Extraction and Multivariate Data Projection, Working Paper No. 16, August 1998, Working Paper Series: Adaptive Information Systems and Modelling in Economics and Management Science, Wirtschaftsuniv. Wien.

Feurstein M., M. Natter, Neural Networks, Stochastic Dynamic Programming and a Heuristic for Valuing Flexible Manufacturing Systems, Working Paper No. 17, September 1998, Working Paper Series: Adaptive Information Systems and Modelling in Economics and Management Science, Wirtschaftsuniv. Wien.

Pennings, E., M. Natter, Strategic Diversification and Capacity Utilization, Working Paper No.3, July 1997, Working Paper Series: Adaptive Information Systems and Modelling in Economics and Management Science, Wirtschaftsuniv. Wien.


Artikel in deutschsprachigen wissenschaftlichen Zeitschriften

Mild, A., Natter, M., Taudes, A.: Der Wiener Strommarkt nach der Liberalisierung: Eine Analyse mit Hilfe eines simultanen Segmentierungs- und Mapping Ansatzes, In: Transfer: Werbeforschung und Praxis, Heft 3, 2003, S. 13-17.

Lint, O., Pennings, H., Natter, M.: Optionsmanagement in F&E: Eine Fallstudie, In: Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung, Kontakt-studium, Heft 10, 1999, S. 990-1006.

Heimel, J.P., Hruschka, H., Natter,M., Taudes, A.: Konnexionistische Kaufakt- und Markenwahlmodelle, In: Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung, Heft 7/8, 1998, S. 596-613.

Natter, M., Hruschka, H.: Ankerpreise als Erwartungen oder dynamische latente Variablen in Marktreaktionsmodellen, In: Schmalenbachs Zeitschrift für Betriebswirt-schaftliche Forschung, Heft 9, 1997, S. 747-764.

Hruschka, H., Natter, M.: Clusterorientierte Marktsegmentierung mit Hilfe künstlicher Neuraler Netze, In: Marketing Zeitschrift für Forschung und Praxis, 17. Jahrgang, Heft 4, 1995, S. 249-254.

Hruschka H., Natter M.: Analyse von Marktsegmenten mit Hilfe konnexionistischer Modelle, In: Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 63. Jahrgang, Heft 5, 1993, S. 425-442.


Artikel in internationalen wissenschaftlichen Zeitschriften

Reiner, G., Natter, M.: An encompassing view on markdown pricing strategies: an analysis of the Austrian mobile phone market, Appears in: OR Spectrum, Special Issue Revenue Management, 2006.

Natter, M., Reutterer A., Mild, A., Taudes, A.: An Assortment-Wide Decision-Support System for Dynamic Pricing and Promotion Planning in DIY Retailing, appears in Marketing Science. Finalist paper of the 3rd ISMS Practice Prize Competition. Semi-finalist paper for Franz Edelman Award 2006. Finalist paper Houska Preis 2006.

Natter, M., Mild, A., Taudes, A., Geberth, C.: Web-Based Knowledge Management in Product Concept Development - The DELI Approach, Accepted for: International Journal of Electronic Business, Vol. 2 (5), 2004, pp. 471-479.

Natter, M., Mild, A.: DELI, An Interactive New Product Development Tool for the Analysis and Evaluation of Market Research Data, Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, Vol. 12 (1), 2003, pp.43-52.

Bach, H., Mild, A., Natter, M., Weber, A.: Combining socio-demographic and logistic factors to explain the generation and collection of waste paper, Resources, Conservation & Recycling, Vol. 41 (1), 2004, pp.65-73.

Mild, A., Natter, M.: Collaborative Filtering or Regression Models for Internet Recommendation Systems? Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, Vol. 10 (4), 2002, pp. 304-313.

Natter, M., Feurstein, M.: Real World Performance of Choice-Based Conjoint Models, European Journal of Operational Research, Vol. 137 (), 2002, pp. 448-458.

Natter, M., Weber, A., Bach, H., Mild, A.: A multivariate regression model for waste glass prediction, Forum Ware International, 30, 2002.

Natter,M., Mild, A., Feurstein, M., Dorffner, G., Taudes, A.: The Effect of Incentive Schemes and Organizational Arrangements on the New Product Development Process, Management Science, Vol. 47 (8), 2001, pp. 1029-1045.

Natter, M., Feurstein, M.:Correcting for CBC Model Bias: A Hybrid Scanner Data - Conjoint Model, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research (IRRDCR), Vol. 1 (3), 2001, pp. 1-8.

Pennings, E., Natter, M.,: Strategic Diversification and Capacity Utilization, International Journal of Production Economics, Vol. 72, (3), 2001, pp. 261-272.

Reutterer, T., Natter, M.: Segmentation Based Competitive Analysis with MULTICLUS and Topology Representing Networks, Computers and Operations Research, special issue on neural networks for business applications, Vol. 27 2000, pp. 1227-1247.

Feurstein M., Natter, M.: Fast high precision decision rules for valuing manfacturing flexibility, European Journal of Operational Research (EJOR), Vol. 120 (1), 2000, pp. 108-117.

Natter, M.: Conditional Market Segmentation by Neural Networks: a Monte Carlo Study, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 6, (4), 1999, pp. 237-248.

Hruschka, H., Natter, M.: Comparing performance of feedforward neural nets and K-means for cluster-based market segmentation, European Journal of Operational Research (EJOR), Vol. 114, (2), 1999, pp. 346-358.

Natter, M., Hruschka, H.: Evaluation of Aggressive Competitive Pricing Strategies, Marketing Letters, Vol. 9 (4), 1998, pp. 337-347.

Taudes, A., Natter, M., Trcka, M.: Real Option Valuation with Neural Networks, International Journal of Intelligent Systems in Accounting, Finance and Management, 7, 1998, pp. 43-52.

Haefke, C., Natter, M., Soni, T., Otruba, H.: Adaptive Methods in Macroeconomic Forecasting, International Journal of Intelligent Systems in Accounting, Finance and Management (ISAF), Vol. 6 (1), 1997, pp. 1-10, Wiley.


Konferenzbeiträge (Auszug)

Natter, M., Reutterer, T., Mild, A., Taudes, A.: An Assortment-Wide Decision-Support System for Dynamic Pricing and Promotion Planning in DIY Retailing, Abstract in Proceedings of the Marketing Science Conference in Atlanta, USA. Finalist Paper of the 3rd ISMS Practice Prize Competition, 2005.

Wagner, U., Natter, M.: Integrating Segmentation, Positioning and Managerial Applicability, Abstract in Proceedings of Marketing Science Conference in Rotterdam, NL, 2004

Natter, M., Mild, A., Taudes, A., Geberth, Chr.: Interaktive Produktkonzeptentwicklung mit DELI. Geyer-Schulz, A., Taudes, A. (Hrsg.): Informationswirtschaft: Ein Sektor mit Zukunft, Lecture Notes in Informatics (LNI) Series of the Gesellschaft für Informatik, 2003.

Natter, M., Hruschka, H.: A New Reference Price Model Improving Optimal Pricing Decisions, Abstract in Proceedings of Marketing Science 2003, Univ. of Maryland, USA, 12-15th June.

Natter, M., Mild, A.: DELI: An Interactive New Product Development and Targeting Tool, In: IEEE Proceedings of the 36th Hawaii International Conference on System Science, HICSS 2003.

Taudes, A., Scharl, A., Natter, M., Wöber, K.W.: Success Factors of European Tourism Web Sites. In: Wöber, K., Frew, A., Hitz, M. (eds.): Information and Communication Technologies in Tourism 2002. Proceedings of the International Conference in Innsbruck, Austria, 2002, 397-406, Springer, Wien, 2002.

Mild, A., Natter, M., Weber, A., Bach, H.: A paper waste prediction model. Proceedings of the International Conference on Waste Management and the Environment, Cadiz, 2002.

Scharl, A., Natter, M., Wöber, K.-W., Taudes, A.: An Analysis of European Tourism Web Sites. Proceedings of Symposium on E-commerce, Otaru University of Commerce, September 2001.

Feurstein, M., Natter, M., Mild, A., Taudes, A.: Incentives to Share Knowledge, in: IEEE Proceedings of the Hawai`i International Conference on System Sciences, USA, 2001.

Natter, M., Feurstein, M., Mild, A., Taudes, A., Trcka, M., Dorffner, G., Merz, C.: Learning in the Artificial Factory, in: IEEE Proceedings of the Hawai`i International Conference on System Sciences (HICSS 2000).

Feurstein, M., Natter, M., Taudes, A., Dorffner, G.: Hierarchical Coordination of Economic Agents, in: IEEE Proceedings of the Hawai`i International Conference on System Sciences (HICSS 2000).

Taudes,A., Dorffner, G., Natter, M., Feurstein, M., Merz,C., Mild, A., Trcka, M.: Learning Marketing-Production Interaction, in: Proceedings of The 1999 IEEE Systems, Man, and Cybernetics Conference (SMC'99), Tokyo 1999

Natter, M., Feurstein, M., Kehl, L.: Forecasting Scanner Data by Choice-Based Conjoint Models, In: Proceedings of the 1999 Sawtooth Software Conference, February 2-5, San Diego, CA, USA.

Reutterer, T., Natter, M.: Market Segmentation and Competitive Analysis: MULTICLUS versus SOM, In: Hildebrandt, L., D. Annacker, and D. Klapper (Eds.): Marketing and Competition in the Information Age, Proceedings of the 28th EMAC Conference on CD, Humboldt University Berlin 11-14 May 1999.

Feurstein, M., Natter, M.: Valuing the Flexibility of Flexible Manufacturing Systems with Fast Decision Rules. Lecture Notes in Artificial Intelligence 1416: Tasks and Methods in Applied Artificial Intelligence, Springer, 1998, pp. 153--162.

Natter, M.: Conditional Market Segmentation by Neural Networks. In: Sprague, R.H., Editor, Proceedings of the 30th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Vol. V, Information Systems -- Organizational Systems and Technology, 455--464, 1997, IEEE Computer Society Press, USA.

Hruschka, H., Heimel, J. P., Natter, M., Taudes, A.: Connectionist and Logit Models of Brand Choice, 1997, Proceedings of 26th EMAC Conference, Warwick Business School, 20--23 May 1997.

Hruschka, H., Heimel, J.P.,Natter, M., Taudes, A.: Using Neural Networks to Analyse Brand Choice in Marketing Research, Proceedings of the VIII International Symposium on Applied Stochastic Models and Data Analysis: The Ins and Outs of Solving Real Problems, June 11-14, 1997, Anacapri, Italia.

Taudes, A., Natter, M., Trcka, M.: Real Option Valuation by Neural Networks. In: The Proceedings of the Ninth International Conference on Industrial & Engineering Applications of Artificial Intelligence & Expert Systems (IEA/AIE) '96, Fukuoka, Japan, June 4-7, 1996.

Natter, M., Hruschka, H.: Profit Impacts of Aggressive and Cooperative Pricing Strategies. In: Jörgensen, S., Zaccour, G. (Eds:) Dynamic Competitive Analysis in Marketing, Lecture Notes in Economics and Mathematical Systems, 444, S. 71--83, Springer, 1996.

Hruschka, H., Natter, M.: Specification and Estimation of Nonlinear Models with Dynamic Reference Prices. In: Jörgensen, S., Zaccour, G. (Eds:) Dynamic Competitive Analysis in Marketing. Lecture Notes in Economics and Mathematical Systems, 444, S. 45--54, Springer, 1996.

Lukanowicz M., Natter M.: Multivariate Logit Models and Neural Networks as Knowledge Acquisition Tools for Expert Systems. In: Proceedings of the Eighth International Conference on Industrial Engineering Applications of Artificial Intelligence and Expert Systems (IEA/AIE - 95).

Taudes A., Cilek P., Natter M.: Evaluation and Optimization of Business Processes. In: Proceedings of the Pacific-Asian Conference on Expert Systems (PACES'95), Huangshan, China, 15.-18.Mai 1995, S. 888-889.

Soni T., Otruba H., Natter M., Haefke C.: Empirical Regularities and the Forecasting of Industrial Production. Proceedings of the Third International Workshop on Neural Networks in the Capital Markets (NNCM), 11.-13. Oktober 1995, London, England.

Hruschka H., Natter M.: Une segmentation typologique du marché utilisant les réseaux de neurones, in: afm, Actes de l'Association Française du Marketing, Volume 10, S. 817-825, Cahiers des Sciences, Ministère de l'Enseignement Supérieur et de la Recherche, Paris, 10-11 Mai 1994.

Taudes A., Cilek P., Natter M.: Geschäftsprozeßoptimierung und IT-Investitionsrechnung. In: Proceedings der EMISA MobIS '94. Informationssystem- Architekturen, Wirtschaftsinformatik, Rundbrief des GI-Fachausschusses 5.2, S. 100-104.

Natter M., Häfke C., Soni T., Otruba H.: Macroeconomic Forecasting Using Neural Networks. Proceedings of the Second International Workshop on Neural Networks in the Capital Markets (NNCM), 17.-18. November 1994, Pasadena, California, U.S.A.

Natter M., Lukanowicz M.: Ein konnexionistischer Ansatz zur Prognose und Steuerung von Ablaufschadstoffen einer Kläranlage, S. 95-102 Proceedings of DGOR Operations Research 1992, Springer Verlag, 1993.

Hruschka H., Natter M.: A-Posteriori Segmentation in Marketing by Neural Network Models, in: (Proceedings of the Sixth International Symposium on) Applied Stochastic Models and Data Analysis, Volume I, S. 375-387, Editors: J.Janssen und C.H. Skiadas, World Scientific Publ. Co., 1993.

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