Prof. Dr. Martin Spann

Professor - aktiv

Position / Amtsbezeichnung
Institutsdirektor
Universität
Ludwig-Maximilians-Universität München
Fachbereich
Fakultät für Betriebswirtschaft
Institut
Institut für Electronic Commerce und Digitale Märkte
Arbeitsbereiche
Electronic Commerce und Digitale Märkte
Forschungsbereiche
Pricing & Auctions
Electronic Commerce
Online Marketing
Information Markets (Prediction Markets, Virtual Stock Markets)
Social Network Analysis
New Product & Innovation Management
Land
Deutschland
Ort / PLZ
80939 München
Strasse
Edmund-Rumpler-Str. 13
Telefon
+49 (0) 89 / 2180 - 72051

Veröffentlichungen

BOOK

Spann, Martin (2002): "Virtuelle Börsen als Instrument zur Marktforschung", Deutscher Universitäts-Verlag, Beiträge zur betriebswirtschaftlichen Forschung, Bd. 104, Wiesbaden.


INTERNATIONAL JOURNALS

Hinz, Oliver / Hann, Il-Horn / Spann, Martin (2011): "Price Discrimination in E-Commerce? An Examination of Dynamic Pricing in Name-Your-Own-Price Markets", MIS Quarterly, forthcoming.

Soukhoroukova, Arina / Spann, Martin / Skiera, Bernd (2011): "Sourcing, Filtering, and Evaluating New Product Ideas: An Empirical Exploration of the Performance of Idea Markets", Journal of Product Innovation Management, forthcoming.

Spann, Martin / Zeithammer, Robert / Häubl, Gerald (2010): "Optimal Reverse-Pricing Mechanisms", Marketing Science, forthcoming.

Bernhardt, Martin / Spann, Martin (2010): "An Empirical
Analysis of Bidding Fees in Name-Your-Own-Price Auctions", Journal of Interactive Marketing, 24(4), 283-296.

van Bruggen, Gerrit / Spann, Martin / Lilien, Gary / Skiera, Bernd (2010): "Prediction Markets as Institutional Forecasting Support Systems", Decision Support Systems, 49(4), 404-416.

Hinz, Oliver / Spann, Martin (2010): "Managing Information Diffusion in Name-Your-Own-Price Auctions", Decision Support Systems, 49(4), 474-485.

Kim, Ju-Young / Natter, Martin / Spann, Martin (2010): "Kish – Where Customers Pay As THEY Wish", Review of Marketing Science, 8(2), Article 3.

Dahan, Ely / Soukhoroukova, Arina / Spann, Martin (2010): “New Product Development 2.0: Preference Markets", Journal of Product Innovation Management, 27(7), 937-954.

Kim, Ju-Young / Natter, Martin / Spann, Martin (2009): "Pay-What-You-Want – A New Participative Pricing Mechanism”, Journal of Marketing, 73(1), 44-58.

Spann, Martin / Ernst, Holger / Skiera, Bernd / Soll, Jan Henrik (2009): "Identification of Lead Users for Consumer Products via Virtual Stock Markets", Journal of Product Innovation Management, 26(3), 322-335.

Spann, Martin / Skiera, Bernd (2009): "Sports Forecasting: A Comparison of the Forecast Accuracy of Prediction Markets, Betting Odds and Tipsters", Journal of Forecasting, 28(1), 55-72.

Wolk, Agnieszka / Spann, Martin (2008): "The Effects of Reference Prices on Bidding Behavior in Interactive Pricing Mechanisms", Journal of Interactive Marketing, 22(4), 2-18.

Hinz, Oliver / Spann, Martin (2008): "The Impact of Information Diffusion on Bidding Behavior in Secret Reserve Price Auctions”, Information Systems Research, 19(3), 351-368.

Slamka, Christian / Soukhoroukova, Arina / Spann, Martin (2008): “Event Studies in Real- and Play-Money Prediction Markets“, Journal of Prediction Markets, 2(2), 53-70.

Spann, Martin / Tellis, Gerard J. (2006): "Does the Internet Promote Better Consumer Decisions? The Case of Name-Your-Own-Price Auctions", Journal of Marketing, 70(1), 65-78.

Spann, Martin / Skiera, Bernd / Schäfers, Björn (2004): "Measuring Individual Frictional Costs and Willingness-to-Pay via Name-Your-Own-Price Mechanisms", Journal of Interactive Marketing, 18(4), 22-36.

Spann, Martin / Skiera, Bernd (2003): "Internet-Based Virtual Stock Markets for Business Forecasting", Management Science, 49(10), 1310-1326.

Spann, Martin / Skiera, Bernd (2003): "Taking Stock of Virtual Markets. How can Internet-Based Virtual Stock Markets be Applied for Business Forecasting and Other Forecasting Issues?", OR/MS Today, Vol. 30(5), 20-24

Skiera, Bernd / Spann, Martin (1999): "The Ability to Compensate for Suboptimal Capacity Decisions by Optimal Pricing Decisions", European Journal of Operational Research, 118(3), 450-463.


BOOK SECTIONS

Spann, Martin (2007): "Interactive Pricing", in: Bauer, Hans H. / Große-Leege, Dirk / Rösger, Jürgen (Hrsg.), "Interactive Marketing im Web 2.0+“, Vahlen, München, 151-164.

Spann, Martin / Mang, Stefan (2007): "Versioning", in: Albers, Sönke / Herrmann, Andreas (Hrsg.), "Handbuch Produktmanagement" (3. Auflage), Verlag Gabler, Wiesbaden, 681-698.

Spann, Martin / Soukhoroukova, Arina / Skiera, Bernd (2007): "Prognose von Marktentwicklungen anhand virtueller Börsen", in: Herrmann, Andreas / Homburg, Christian (Hrsg.), "Handbuch Marktforschung: Methoden - Anwendungen - Praxisbeispiele" (3. Auflage), Verlag Gabler, Wiesbaden, 791-809.

Spann, Martin (2005): "Analyse des Gebotsverhaltens im Reverse Pricing", in: Diller, Hermann (Hrsg.), "Pricing-Forschung in Deutschland", GIM-Verlag, Nürnberg, 199-212.

Skiera, Bernd / Spann, Martin (2004): "Opportunities of Virtual Stock Markets to Support New Product Development", in: Albers, Sönke (Hrsg.), "Cross-functional Innovation Management", Verlag Gabler, Wiesbaden, 227-242.

Skiera, Bernd / Spann, Martin (2004): "Gestaltung von Auktionen", in: Backhaus, Klaus / Voeth, Markus (Hrsg.), "Handbuch Industriegütermarketing", Verlag Gabler, Wiesbaden, 1039-1056.

Ernst, Holger / Soll, Jan Henrik / Spann, Martin (2004):"Möglichkeiten der Lead-User-Identifikation in Online-Medien" in: Herstatt, Cornelius / Sander, Jan (Hrsg.) "Produktentwicklung mit virtuellen Communities", Verlag Gabler, Wiesbaden, 121-140.

Skiera, Bernd / Spann, Martin (2003): "Auktionen", in: Diller, Hermann / Herrmann, Andreas (Hrsg.), "Handbuch Preispolitik", Verlag Gabler, Wiesbaden, 623-641.

Skiera, Bernd / Pfaff, Donovan / Spann, Martin (2002), "Wettbewerbsvorteile in der Distributionspolitik", in: Zwerger, Florian / Paulus, Sachar (Hrsg.), "E-Business-Projekte - Warum sie scheitern und wie man sie zum Erfolg führt", Bonn, 25-78.

Skiera, Bernd / Spann, Martin (2002), "Preisdifferenzierung im Internet", in: Schögel, Marcus / Tomczak, Torsten / Belz, Christian (Hrsg.), "Roadmap to E-Business - Wie Unternehmen das Internet erfolgreich nutzen", St. Gallen, 270-284.

Skiera, Bernd / Spann, Martin / Schultheiß, Michael (2001): "Messung der Werbewirkung im Internet", in: Albers, Sönke / Clement, Michel / Peters, Kay / Skiera, Bernd (Hrsg.), "Marketing mit Interaktiven Medien. Strategien zum Markterfolg", Frankfurt am Main, 223-236.

Skiera, Bernd / Spann, Martin (2000): "Flexible Preisgestaltung im Electronic Business", in: Weiber, Rolf (Hrsg.), "Handbuch Electronic Business", Wiesbaden, 539-557.


SELECTION OF REFEREED CONFERENCE PROCEEDINGS

Hinz, Oliver / Spann, Martin / Hann, Il-Horn (2010): "Prestige Goods and Social Status in Virtual Worlds", Proceedings of the 31st International Conference on Information Systems (ICIS 2010), St. Louis.

Spann, Martin / Hinz, Oliver / Hann, Il-Horn / Skiera, Bernd (2010): "Decision Making in Virtual Worlds: An Experimental Test of Altruism, Fairness and Presence", Proceedings of the 18th European Conference on Information Systems (ECIS) 2010, Pretoria, South Africa.

Hinz, Oliver / Spann, Martin (2010): "Measuring Frictional Costs in E-Commerce - The Case of Name-Your-Own-Price Auctions", Proceedings of the 18th European Conference on Information Systems (ECIS) 2010, Pretoria, South Africa.

Rühle, Alexander / Spann, Martin / Völckner, Franziska (2009): "The Impact of Partitioned Pricing on the Informational Effect of Price", Proceedings of the 38th EMAC Conference, Nantes, France.

Mang, Stefan / Spann, Martin / Post, David (2009): "Implementierung eines Interactive-Price-Response-Systems bei einer Low-Cost-Airline", Proceedings of the 9. Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik 2009, Wien, 193-202.

Houston, Mark B. / Hennig-Thurau, Thorsten / Spann, Martin / Skiera, Bernd (2008): "Consumer Anticipation of New Products: Conceptualization and Empirical Evidence regarding Pre-Release Buzz”, Proceedings of the 2008 American Marketing Association (AMA) Summer Educators’ Conference, San Diego.

Gerstmeier, Eva / Spann, Martin / Skiera, Bernd (2008): “Comparing the Validity of Different Methods for Measuring Willingness-to-Pay", Proceedings of the 37th EMAC Conference, Brighton, UK.

Mang, Stefan / Post, David / Spann, Martin (2008): “Pricing of Flexible Products - A New Way of Looking at Revenue Management", Proceedings of the 37th EMAC Conference, Brighton, UK.

Spann, Martin / Soukhoroukova, Arina / Hohlweg, Martin (2008): “Collective Intelligence in der Automobilbranche – Eine Anwendung von Informationsmärkten bei der BMW Group“, Proceedings der: Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2008, Track „Intelligente Systeme zur Entscheidungsunterstützung“, 145-159.

Kim, Ju-Young / Natter, Martin / Spann, Martin (2007): "Pay-What-You-Want – Assessment of a New Radical Pricing Mechanism", Proceedings of the 36th EMAC Conference, Reykjavik, Island.

Hinz, Oliver / Spann, Martin / Hann, Il-Horn (2007): "Dynamic Pricing in Name-Your-Own-Price Channels: Bidding Behavior, Seller Profit and Price Perception", Proceedings of the 36th EMAC Conference, Reykjavik, Island.

Dahan, Ely / Soukhoroukova, Arina / Spann, Martin (2006): "OSMOSIS: Organizing Securities Markets for Opinion Surveys with Infinite Scalability", Proceedings of the 35th EMAC Conference, Athens, Greece.

Bernhardt, Martin / Spann, Martin (2006): "Bidding Fees in Reverse Pricing Markets: Theory, Empirical Application and Profit Implications", Proceedings of the 35th EMAC Conference, Athens, Greece.

Theysohn, Sven / Völckner, Franziska / Spann, Martin: "Pricing Decisions When Price Signals Quality", Proceedings of the 35th EMAC Conference, Athens, Greece.

Prokopowicz, Agnieszka / Spann, Martin (2006): "The Effects of Internal, External and Advertised Reference Price on Bidding Behavior in Reverse Pricing", Proceedings of the 35th EMAC Conference, Athens, Greece.

Spann, Martin / Bernhardt, Martin / Häubl, Gerald / Skiera, Bernd (2005): "It's All in How You Ask: Effects of Price-Elicitation Format on Bidding Behavior in Reverse Pricing Markets", Proceedings of the 26th Annual Conference of the Society for Judgment and Decision Making (SJDM) 2005, Toronto, Kanada.

Soukhoroukova, Arina / Spann, Martin (2005): New Product Development with Internet-based Information Markets: Theory and Empirical Application. In: 13th European Conference on Information Systems (ECIS), Regensburg, 2005.

Spann, Martin / Skiera, Bernd / van Hees, Gerrit (2005): "Should Consumers be Happy to Pay Shipping Fees? An Analysis of Online Price Efficiency", Proceedings of the 34th EMAC Conference, Milan, Italy.

Arevalo, Elena / Spann, Martin (2005): "Consumer Acceptance of a Reverse Pricing Mechanism: Content Analysis of Online Consumer Reviews", Proceedings of the 34th EMAC Conference, Milan, Italy.

Spann, Martin / Ernst, Holger / Skiera, Bernd / Soll, Jan Henrik (2004): "Identification of Lead Users via Virtual Stock Markets", Proceedings of the 33rd EMAC Conference, Murcia, Spanien.

Spann, Martin / Tellis, Gerard J. (2004): "Are Internet Shoppers Rational? Application to Online-Bidding Behavior at a Name-Your-Own-Price Retailer", Proceedings of the 2004 American Marketing Association (AMA) Winter Marketing Educators' Conference, Scottsdale, Arizona, USA.

Spann, Martin / Skiera, Bernd / Schäfers, Björn (2002): "Measurement of Consumer Search Costs and their Use for Optimal Price Discrimination", Proceedings of the Conference on Pricing Research, Cornell University, Ithaca, New York, USA.

Spann, Martin / Skiera, Bernd (2002): "Virtual Stock Markets as a Forecasting Tool: Informational Requirements and Empirical Results of several Studies", Proceedings of the 31st EMAC Conference, Braga, Portugal.

Spann, Martin / Skiera, Bernd (2001): "Market Research through Internet based Virtual Stock Markets: Conceptual Issues and some Empirical Results", Proceedings of the 30th EMAC Conference, Bergen, Norwegen.


EDITORIALS AND COMMENTARIES

Spann, Martin / Herrmann, Andreas / Sprott, David (2010): “Pricing in Electronic Markets and Networks“, Focus Theme Section of Electronic Markets, 20(2), 83-84.

Spann, Martin (2010): “Synergien zwischen gestaltungsorientierter und verhaltensorientierter Wirtschaftsinformatik”, Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung (zfbf), 62(6), 677-679.


MANAGERIAL PUBLICATIONS

Spann, Martin / Mang, Stefan (2008): “Flexible Produkte – dem Kunden die Katze im Sack verkaufen?“, Niederbayerische Wirtschaft Juli 2008, 12-13.

Skiera, Bernd / Spann, Martin / Soukhoroukova, Arina (2007): "Innovative Tools: Idea Markets”, EFL Quarterly, 04/2007, 6-8.

Skiera, Bernd / Spann, Martin / Soukhoroukova, Arina / Kepper, Christoph (2004): "Virtuelle Börsen im Marketing: Wie Erkenntnisse aus der Finanzmarktforschung Marketingprobleme lösen können", Forschung Frankfurt, 2004 (3-4), 53-55.

Spann, Martin / Bernhardt, Martin (2004): "Reverse Pricing als innovatives Preisinstrument im Online-Vertrieb: Chancen für hessische KMUs", IT-News, Hessisches Ministerium für Wirtschaft, Verkehr und Landesentwicklung, Nr. 3/2004, 9.

Skiera, Bernd / Spann, Martin (2002): "Preise werden aufgebohrt. Preisgestaltung im Internet", Cybiz, Nr. 10/2002, 26-28.

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