Prof. Dr. Raik Stolletz
Professor - aktiv
Position / Amtsbezeichnung
Lehrstuhlinhaber
Universität
Universität Mannheim
Fachbereich
Fakultät für Betriebswirtschaftslehre
Arbeitsbereiche
Allgemeine Betriebswirtschaftslehre und Produktion
Land
Deutschland
Ort / PLZ
68131 Mannheim
Strasse
Room SO 230
Schloss Schneckenhof Ost (SO)
Telefon
0621 - 181-1578
FAX
0621 - 181-1579
Tätigkeit an Business Schools
Veröffentlichungen
Refereed Publications
2013
Briskorn, D. and R. Stolletz (2013): Aircraft landing problems with aircraft classes. Journal of Scheduling, DOI: 10.1007/s10951-013-0337-x.
Stolletz, R. and S. Lagershausen (2013): Time-dependent performance evaluation for loss-waiting queues with arbitrary distributions. International Journal of Production Research 51 (5), 1366-1378.
Stolletz, R. and M. Manitz (2013): The Impact of a Waiting-Time Threshold in Overflow Systems with Impatient Customers. OMEGA 41 (2), 280-286.
2012
Roubos, A., G. Koole, and R. Stolletz (2012): Service-Level Variability of Inbound Call Centers. Manufacturing & Service Operations Management 14 (3), 402-413.
Stolletz, R. and J. O. Brunner (2012): Fair optimization of fortnightly physician schedules with flexible shifts. European Journal of Operational Research 219 (3), 622-629.
2011
Stolletz, R. (2011): Analysis of Passenger Queues at Airport Terminals. Research in Transportation Business & Management 1 (1), 144-149.
Helber, S., K. Schimmelpfeng, R. Stolletz, and S. Lagershausen (2011): Using linear programming to analyze and optimize stochastic flow lines.Annals of Operations Research 182 (1), 193-211.
Helber, S., K. Schimmelpfeng, and R. Stolletz (2011): Setting inventory levels of CONWIP lines via linear programming. Business Research 4 (1), 98-115.
2010
Barth, W., M. Manitz, and R. Stolletz (2010): Analysis of Two-Level Support Systems with Time-Dependent Overflow - A Banking Application. Production and Operations Management 19, (6) 757-768.
Stolletz, R. (2010): Operational workforce planning for check-in counters at airports. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review 46 (3), 414-425.
2009
Helber, S., K. Schimmelpfeng and R. Stolletz (2009): First results on setting inventory levels of CONWIP flow lines via linear programming. In: Tolio, T. (editor): Seventh International Conference on Stochastic Models of Manufacturing and Service Operations, Italy, June 7-12, 2009, 208-216.
Stolletz, R. (2009): A binary programming formulation for the tour scheduling problem with flexible contracts. INFORMS International Conference on Service Science Proceedings, Hong Kong, August, 2009.
2008
Stolletz, R. and L. Stolletz (2008): Linearisierungsverfahren für Standortplanungsprobleme mit nichtlinearen Transportkosten. (Linearization Methods for Facility Location Problems with non-linear Transportation Costs.) Zeitschrift für Planung & Unternehmenssteuerung 19 (3), 261-280 (in German).
Stolletz, R. (2008): Approximation of the non-stationary M(t)/M(t)/c(t)-queue using stationary queueing models: The stationary backlog-carryover approach. European Journal of Operational Research 190 (2), 478-493.
Stolletz, R. (2008): Non-stationary delay analysis of runway systems. OR Spectrum 30 (1), 191-213.
2005
Helber, S., R. Stolletz, and S. Bothe (2005): Erfolgszielorientierte Agentenallokation in In-bound Call-Centern. (Profit-maximizing Agent Staffing in Inbound Call Centers.) Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung 57 (1), 3-32 (in German).
2004
Stolletz, R. and S. Helber (2004): Performance analysis of an inbound call center with skills-based routing. A priority queueing system with two classes of impatient customers and heterogeneous agents. OR Spectrum 26 (3), 331-352.
Helber, S. and R. Stolletz (2004): Grundlagen und Probleme der Personalbedarfsermittlung in Inbound-Call Centern. (Principles and Problems of Staff Requirement Planning in Inbound Call Centers.) Zeitschrift für Betriebswirtschaft, Ergänzungsheft 1/2004, 67-88 (in German).
2003
Stolletz, R. (2003): Performance Analysis of M-designed Inbound Call Centers. In: Ahr, D., R. Fahrion, M. Oswald, and G. Reinelt (editors): Operations Research Proceedings 2003, 9-16.
Books and other Publications
Schwarz, J. A. and R. Stolletz (2013): Warteschlangentheorie in der Betriebswirtschaftslehre. (Queueing theory and business administration.) WiSt - Wirtschaftswissenschaftliches Studium 42 (5), 262-265 (in German).
Stolletz, R., H. Pingel, und C. Heerig (2009): Szenariobasierte Ersatzteilbestandsplanung bei unsicherem Verschleiß. (Scenario-based spare part planning with uncertain times to failures.) Zeitschrift für wirtschaftlichen Fabrikbetrieb 104 (3), 170-173 (in German).
Stolletz, R. (2008): Paragraph \"Warteschlangentheorie.\" (Queueing theory.) In: Corsten, H. and R. Gössinger (editors): Lexikon der Betriebswirtschaftslehre, 5th edition, 892-894, Oldenbourg, Munich (in German).
Helber, S. and R. Stolletz (2004): Call Center Management in der Praxis. Strukturen und Prozesse betriebswirtschaftlich optimieren. (Applied Call Center Management. Managerial Optimization of System Congurations and Processes.) Springer, Berlin et al. (in German).
Stolletz, R. (2003): Performance Analysis and Optimization of Inbound Call Centers, Lecture Notes in Economics and Mathematical Systems, Vol. 528, Springer, Berlin et al.
Working Papers
Selinka, G., A. Franz, and R. Stolletz (2013): Time-dependent Performance Approximation of Truck Handling Operations at an Air Cargo Terminal.
Brunner, J. O. and R. Stolletz (2012): Stabilized Branch and Price with Dynamic Parameter Updating for Discontinuous Tour Scheduling. Nutzungshinweise: Jede natürliche Person darf sich nur mit einer E-Mail Adresse bei WiWi-Online registrieren lassen. Die Nutzung der Daten die WiWi-Online bereitstellt ist nur für den privaten Gebrauch bestimmt - eine gewerbliche Nutzung ist verboten. Eine automatisierte Nutzung von WiWi-Online und dessen Inhalte, z.B. durch Offline-Browser, Download-Manager oder Webseiten etc. ist ausdrücklich strengstens untersagt. Zuwiderhandlungen werden straf- und zivilrechtlich verfolgt.