Prof. Dr. Dr. h.c. mult. Christian Homburg

Professor - aktiv

Jahrgang
1962
Position / Amtsbezeichnung
Lehrstuhlinhaber, Institutsdirektor
Universität
Universität Mannheim
Fachbereich
Fakultät für Betriebswirtschaftslehre
Institut
Institut für Marktorientierte Unternehmensführung (IMU)
Arbeitsbereiche
Allgemeine Betriebswirtschaftslehre und Marketing I
Land
Deutschland
Ort / PLZ
68131 Mannheim
Strasse
Schloss
Sekretariat
+49 (0)621 / 181-1555
FAX
+49 (0)621 / 181-1556

Tätigkeit an Business Schools

  • Mannheim Business School

Weitere Positionen und Funktionen

Seit Ende 2007 ist er Professorial Fellow am Department of Management and Marketing an der University of Melbourne.

Dez. 2006 - Nov. 2010: Präsident der Mannheim Business School.

Auszeichnungen und Ehrungen

Auszeichnung der Diplomarbeit mit dem Hermann-Billing-
Preis (1989).

Auszeichnung der Arbeit "Dimensions and Determinants of
Retaliatory Behavior to New Product Entry" durch die American Marketing Association mit dem Best Paper Award, Marketing Strategy Track (1997 AMA Winter Marketing Educators' Conference, St. Petersburg, USA).

Auszeichnung der Arbeit "Governance Mechanisms in Transnational Business Relationships" durch die American Marketing Association mit dem Overall Best Conference Paper Award (1997 AMA Winter Marketing Educators' Conference, St. Petersburg, USA).

Auszeichnung der Arbeit "Exploring the Interorganizational Power of the Marketing Function" durch die American Marketing Association mit dem Best Paper Award, Marketing Strategy Track (1997 AMA Summer Marketing Educators' Conference, Chicago, USA).

Auszeichnung der Arbeit "Customer Interaction as a Key to New Product Success" durch die American Marketing Association mit dem Best Paper Award, Product and Pricing Track (1998 AMA Winter Marketing Educators’ Conference, Austin, USA).

Auszeichnung der Arbeit „Managing Customer Loyalty in Buyer-Seller Relationships: The Influence of Relationship and MarketCharacteristics“ durch die American Marketing Association mit dem Overall Best Conference Paper Award (1999 AMA SummerMarketing Educators‘ Conference, San Francisco, USA).

Auszeichnung der Arbeit „The Link Between Employee
Satisfaction and Customer Satisfaction: A Dyadic Analysis“ durch die American Marketing Association mit dem Overall Best Conference Paper Award (2000 AMA Summer Marketing Educators’ Conference, Chicago, USA).

Auszeichnung der Arbeit “Fundamental Changes in Marketing Organization: The Movement Toward a Customer-Focused Organizational Structure” mit dem Best Paper Award für das Jahr 2000 durch The Journal of the Academy of Marketing Science (2001 Annual Conference of the Academy of Marketing Science, San Diego, USA).

Auszeichnung der Arbeit “The Role of Soft Factors in mplementing a Service-Oriented Strategy in Industrial Marketing Companies” mit dem Outstanding Article of the Year Award 2003 durch das Journal of Business to Business Marketing (New York, USA).

Auszeichnung der Arbeit “Customers are from Venus, Competitors are from Mars – A Study of the Differential Mechanisms Driving Customer and Competitor Orientation” mit dem Best Paper Award im Marketing Strategy Track 2005 durch American Marketing Association (Summer Marketing Educators’ Conference).

Auszeichnung der Arbeit “Determinants of Customer Benefits in Business-to-Business Markets: A Cross-Cultural Comparison” mit dem Best Paper Award 2005 im Journal of International Marketing.

Auszeichnung der Arbeit “Understanding Customer Value in Business-to-Business Relationships“ mit dem Outstanding Article of the Year Award 2006 durch das Journal of Business to Business Marketing.

Auszeichnung der Arbeit “The Symbiosis of Marketing ans Sales: A Taxonomy” mit dem Best Paper Award im Marketing Strategy and Marketing Management Track 2006 durch American Marketing Association (Summer Marketing Educators’ Conference).

Auszeichnung der Arbeit ”Should Firms Prioritize their Customers?” mit dem Overall Best Paper Award and Best Paper Award im Marketing Strategy Track 2007 durch American Marketing Association (Winter Marketing Educators’ Conference).

Auszeichnung der Arbeit “If One Steps out of the Phalanx –
Analyzing Leaders‘ Influence on Sales Force Automation Adoption with a Quadratic Dataset” mit dem Best Paper Award im Sales & Relationship Marketing Track 2009 durch American Marketing Association (Winter Marketing Educators’ Conference).

Auszeichnung der Arbeit “Triangulation of Survey Data in
Marketing and Management Research: Concepts, Findings, and Guidelines” mit dem Best Paper Award im Research Methods Track 2009 durch American Marketing Association (Winter Marketing Educators’ Conference).

Auszeichnung der Arbeit “Buyer-Supplier Relationships and
Customer Firm Costs” mit dem Louis W. Stern Award 2009 durch American Marketing Association (Winter Marketing Educators’ Conference).

Auszeichnung der Arbeit “Why Do Managers Give Price Concessions? The Role of Organizational Price Perceptions” mit dem Best Paper Award im Business-to-Business-Marketing Track 2010 durch American Marketing Association (Winter Marketing Educators’
Conference).

Auszeichnung der Arbeit “From A Distance We All Have Enough: Temporal Perspective and the Dual Role of Price” mit dem Best Paper Award im Consumer Behavior Track 2010 durch American Marketing Association (Winter Marketing Educators’ Conference).

Bücher

Veröffentlichungen

1. Bücher

a) Wissenschaftliche Schriften

Ch. Homburg (2000), Kundennähe von Industriegüterunternehmen: Konzeption
Erfolgsauswirkungen - Determinanten, 3., aktualisierte Aufl. (1. Aufl. 1995, 2. Aufl. 1998), Gabler-Verlag, Wiesbaden. (Habilitationsschrift)

Ch. Homburg (1989), Exploratorische Ansätze der Kausalanalyse als Instrument der Marketingplanung, Verlag Peter Lang, Frankfurt a. M. (Dissertationsschrift)

b) Lehrbücher und Nachschlagewerke

Ch. Homburg, H. Krohmer (2009), Marketingmanagement: Strategie – Instrumente – Umsetzung – Unternehmensführung, 3. Auflage, (1. Auflage 2003, 2. Auflage 2006) Gabler-Verlag, Wiesbaden.

Ch. Homburg, H. Krohmer (2009), Grundlagen des Marketingmanagements: Einführung in Strategie, Instrumente, Umsetzung und Unternehmensführung, 2.
Auflage (1. Auflage 2006), Gabler-Verlag, Wiesbaden.

Ch. Homburg, S. Kuester, H. Krohmer (2008), Marketing Management: A Contemporary Perspective, 1. Auflage, McGraw-Hill, Maidenhead, UK.

M. Bruhn, Ch. Homburg (2004, Hrsg.), Marketing Lexikon, 2. Auflage, (1. Auflage 2001) Gabler-Verlag, Wiesbaden.

Ch. Homburg (2000), Quantitative Betriebswirtschaftslehre, 3. aktualisierte Auflage, (1. Aufl. 1991, Modellgestützte Unternehmensplanung, 2. Aufl. 1998), Gabler-Verlag,
Wiesbaden.

Ch. Homburg, S. Sütterlin (1992), Modellgestützte Unternehmensplanung: Aufgaben, Fallstudien, Lösungen, Gabler-Verlag, Wiesbaden.


c) Herausgeberbände

M. Bruhn, Ch. Homburg (2010, Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement: Strategien und Instrumente für ein erfolgreiches CRM, 7. aktualisierte und erweiterte Auflage (1. Aufl. 1998, 2. Aufl. 1999, 3. Aufl. 2000, 4. Aufl. 2003, 5. Aufl. 2005, 6. Aufl. 2008), Gabler-Verlag, Wiesbaden.

A. Herrmann, Ch. Homburg, M. Klarmann (2008, Hrsg.), Handbuch Marktforschung: Methoden – Anwendungen – Praxisbeispiele, 3. aktualisierte und erweiterte Auflage
(1. Aufl. 1999, 2. Aufl. 2000), Gabler-Verlag, Wiesbaden.

Ch. Homburg (2008, Hrsg.), Kundenzufriedenheit: Konzepte - Methoden - Erfahrungen, 7. aktualisierte und erweiterte Auflage (1. Aufl. 1995, 2. Aufl. 1997, 3. Auflage 1998, 4. Auflage 2001, 5. Auflage 2003, 6. Auflage 2007), Gabler-Verlag, Wiesbaden.

Ch. Homburg (2004, Hrsg.), Perspektiven der marktorientierten Unternehmensführung, Gabler-Verlag, Wiesbaden.

L. Hildebrandt, Ch. Homburg (1998, Hrsg.), Die Kausalanalyse - Instrument der empirischen betriebswirtschaftlichen Forschung - Schäffer Poeschel Verlag, Stuttgart.


d) Praxisorientierte Bücher

Ch. Homburg, H. Schäfer, J. Schneider (2008), Sales Excellence – Vertriebsmanagement mit System, 5. aktualisierte Aufl. (4. Aufl. 2006, 3. Aufl. 2003, 2. Aufl. 2002, 1. Aufl. 2001), Gabler-Verlag, Wiesbaden.

Ch. Homburg, R. Stock (2000), Der kundenorientierte Mitarbeiter – Bewerten, Begeistern, Bewegen, Gabler-Verlag, Wiesbaden.

Ch. Homburg, H. Werner (1998), Kundenorientierung mit System, Campus Verlag, Frankfurt a. M.

Ch. Homburg, D. Daum (1997), Marktorientiertes Kostenmanagement - Kosteneffizienz und Kundennähe verbinden, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Verlagsbereich Wirtschaftsbücher, Frankfurt a. M.


2. Artikel in internationalen, referierten Zeitschriften

a) Journal of Marketing (VHB-Einstufung A+)

Ch. Homburg, V. Steiner, D. Totzek (2009), Managing Dynamics in a Customer Portfolio, Journal of Marketing, 73, 5, 70-89.

Ch. Homburg, J. Wieseke, T. Bornemann (2009), Implementing the Marketing Concept at the Employee-Customer Interface: The Role of Customer Need Knowledge, Journal of Marketing, 73, 4, 64-81.

Ch. Homburg, J. Wieseke, W. D. Hoyer (2009), Social Identity and the Service-Profit Chain, Journal of Marketing, 73, 2, 38-54.

Ch. Homburg, M. Droll, D. Totzek (2008), Customer Prioritization: Does It Pay Off and How Should It Be Implemented?, Journal of Marketing, 72, 5, 110-130.

X. Luo, Ch. Homburg, (2008), Satisfaction, Complaint, and the Stock Value Gap, Journal of Marketing, 72, 4, 29-43.

Ch. Homburg, O. Jensen, H. Krohmer (2008), Configurations of Marketing and Sales: A Taxonomy, Journal of Marketing, 72, 2, 133-154.

Ch. Homburg, M. Grozdanovic, M. Klarmann (2007), Responsiveness to Customers and Competitors: The Role of Affective and Cognitive Organizational Systems,
Journal of Marketing, 71, 3, 18-38.

Ch. Homburg, O. Jensen (2007), The Thought Worlds of Marketing & Sales: Which Differences Make a Difference?, Journal of Marketing,71, 3, 124-142.

X. Luo, Ch. Homburg (2007), Neglected Outcomes of Customer Satisfaction, Journal of Marketing, 71, 2, 133-149.

Ch. Homburg, N. Koschate, W. D. Hoyer (2006), The Role of Cognition and Affect in the Formation of Customer Satisfaction – A Dynamic Perspective, Journal of
Marketing, 70, 3, 21-31.

Ch. Homburg, A. Fürst (2005), How Organizational Complaint Handling Drives Customer Loyalty: An Analysis of the Mechanistic and the Organic Approach, Journal of Marketing, 69, 3, 95-114.

Ch. Homburg, N. Koschate, W. D. Hoyer (2005), Do Satisfied Customers Really Pay More? A Study of the Relationship Between Customer Satisfaction and Willingness to Pay, Journal of Marketing, 69, 2, 84-96.

Ch. Homburg, M. Bucerius (2005), A Marketing Perspective on Mergers and Acquisitions: How Marketing Integration Affects Postmerger Performance, Journal of Marketing, 69, 1, 95-113.

Ch. Homburg, W. Hoyer, M. Fassnacht (2002), Service Orientation of a Retailer’s Business Strategy: Dimensions, Antecedents and Performance Outcomes, Journal of
Marketing, 66, 4, 86-101.

Ch. Homburg, J. P. Workman, O. Jensen (2002), A Configurational Perspective on Key Account Management, Journal of Marketing, 66, 2, 38-61.

J. Cannon, Ch. Homburg (2001), Buyer-Supplier Relationships and Customer Firm Costs, Journal of Marketing, 65, 1, 29-43.

S. Kuester, Ch. Homburg, T. Robertson (1999), Retaliatory Behavior to New Product Entry, Journal of Marketing, 63, 4, 90-106.

Ch. Homburg, J. P. Workman, Jr., H. Krohmer (1999), Marketing's Influence Within the Firm, Journal of Marketing, 63, 2, 1-17.

J. Workman, Ch. Homburg, K. Gruner (1998), Marketing Organization: An Integrative Framework of Dimensions and Determinants, Journal of Marketing, 62, 3, 21-41.


b) Journal of Marketing Research (VHB-Einstufung A+)

Ch. Homburg, X. Luo, J. Wieseke (2010), Customer Satisfaction, Analyst Stock Recommendations, and Firm Value, Journal of Marketing Research, forthcoming.

Ch. Homburg, Ch. Pflesser (2000), A Multiple Layer Model of Market-Oriented Organizational Culture: Measurement Issues and Performance Outcomes, Journal of
Marketing Research, 37, 4, 449-462.

Ch. Homburg (1991), Cross-Validation and Information Criteria in Causal Modeling, Journal of Marketing Research, 28, 2, 137-144.


c) Strategic Management Journal (VHB-Einstufung A)

Ch. Homburg, M. Bucerius (2006), Is Speed of Integration Really a Success Factor of Mergers and Acquisitions? An Analysis of the Role of Internal and External Relatedness, Strategic Management Journal, 27, 347-367.

Ch. Homburg, H. Krohmer, J. Workman (1999), Strategic Consensus and Performance: The Role of Strategy Type and Market-Related Dynamism, Strategic Management Journal, 20, 4, 339-357.


d) Journal of the Academy of Marketing Science (VHB-Einstufung A)

Ch. Homburg, A. Fürst, J. Prigge (2010), A Customer Perspective on Product Eliminations: How the Removal of Products Affects Customers and Business Relationships Journal of the Academy of Marketing Science, forthcoming.

Ch. Homburg, A. Fürst, N. Koschate (2010), On the Importance of Complaint Handling Design: A Multi-Level Analysis of the Impact in Specific Complaint Situations, Journal of the Academy of Marketing Science, forthcoming.

Ch. Homburg, J. Wieseke, C. Kühnl (2010), Social Influence on Salespeople’s Adoption of Sales Technology: A Multilevel Analysis, Journal of the Academy of Marketing Science, 38, 2, 159-168.

Ch. Homburg, T. Bornemann, D. Totzek (2009), Preannouncing Pioneering versus Follower Products: What Should the Message be? Journal of the Academy of
Marketing Science, 37, 3, 310-327.

J. Wieseke, Ch. Homburg, N. Lee (2008), Understanding the adoption of new brands through salespeople: a multilevel framework, Journal of the Academy of Marketing
Science, 36, 2, 278-291.

Ch. Homburg, A. Fürst (2007), See No Evil, Hear No Evil, Speak No Evil: A Study of Defensive Organizational Behavior towards Customer Complaints, Journal of the
Academy of Marketing Science, 35, 4, 523-536.

Ch. Homburg, W. Hoyer, R. Stock-Homburg (2007), How to Get Lost Customers Back? A Study of Antecedents of Relationship Revival, Journal of the Academy of Marketing Science, 35, 4, 461-474.

Ch. Homburg, W. Hoyer, N. Koschate (2005), Customers’ Reactions to Price Increases: Do Customer Satisfaction and Perceived Motive Fairness Matter?, Journal of the Academy of Marketing Science, 33, 1, 36-49.

Ch. Homburg, R. Stock (2004), The Link Between Salespeople’s Job Satisfaction and Customer Satisfaction in a Business-to-Business Context: A Dyadic Analysis, Journal of the Academy of Marketing Science, 32, 2, 144-158.

J. Workman, Ch. Homburg, O. Jensen (2003), Intraorganizational Determinants of Key Account Management Effectiveness, Journal of the Academy of Marketing Science, 31, 1, 3-21.

Ch. Homburg (2003), Publishing Processes in the Academic Marketing Discipline in the United States: A German Perspective, Journal of the Academy of Marketing
Science, 31, 3, 348-350.

Ch. Homburg, J. Workman, O. Jensen (2000), Fundamental Changes in Marketing Organization: The Movement Toward a Customer-Focused Organizational Structure, Journal of the Academy of Marketing Science, 28, 4, 459-478.

Teile diesen Professor

Nutzungshinweise: Jede natürliche Person darf sich nur mit einer E-Mail Adresse bei WiWi-Online registrieren lassen. Die Nutzung der Daten die WiWi-Online bereitstellt ist nur für den privaten Gebrauch bestimmt - eine gewerbliche Nutzung ist verboten. Eine automatisierte Nutzung von WiWi-Online und dessen Inhalte, z.B. durch Offline-Browser, Download-Manager oder Webseiten etc. ist ausdrücklich strengstens untersagt. Zuwiderhandlungen werden straf- und zivilrechtlich verfolgt.