Prof. Dr. Ralf Wagner

Professor - aktiv

Position / Amtsbezeichnung
Lehrstuhlinhaber
Universität
Universität Kassel
Fachbereich
Wirtschaftswissenschaften
Institut
Institut füt Betriebswirtschaftslehre
Land
Deutschland
Ort / PLZ
34109 Kassel
Strasse
Mönchebergstraße 17
Telefon
0561-804-2133
FAX
0561-804-3832

Fachartikel

Big Data Analytics and Firm Performance: A Systematic Review

Big Data Analytics and Firm Performance: A Systematic Review

Luxury brands do not glitter equally for everyone

How Indian home-grown businesses outsmart the MNCs

Intimacy of Russian Upper Middle Class with Luxury Fashion

Identifying Patterns of Customer Response to Price Endings

Green luxury: new divide in positioning strategies needed?

Classification in Marketing Science

Exploring the Interaction Structure of Weblogs

Event Detection in Environmental Scanning

Classifying Contemporary Marketing Practices

Mining Promising Qualification Patterns

Patterns of Associations in Finite Sets of Items

Einführung in das Marketing

Preispolitik

Marketingrelevante Grundlagen der Entscheidungstheorie

Kommunikationspolitik

Vertriebspolitik

Enhancing Target Group Selection Using Belief Functions

Unternehmen als Akteure und Objekte des Dialogs

Produktpolitik

Strategisches Marketing

The Number of Clusters in Market Segmentation

Marketing

Report for Chambers of Commerce and Start-up Centres

Mining Promising Qualification Patterns

Bücher

Veröffentlichungen

Books

B 3
Decker, R., F. Kroll, R. Wagner (forthcoming): Marketing: Eine entscheidungsorientierte Einführung, Berlin, Springer.

B 2
Decker, R., R. Wagner (2002): Marketingforschung: Methoden und Modelle zur Bestimmung des Käuferverhaltens, München, Moderne Industrie.

B 1
Wagner, R. (2001): Multiple Wettbewerbsreaktionen im Produktmanagement, Wiesbaden, DUV & Gabler.


Journals

J 11
Ontrup, J., Ritter, H., Scholz, S.W., Wagner, R. (forthcoming): Detecting, Assessing and Monitoring Relevant Topics in Virtual Information Environments, IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering.

J 10
Wagner, R. (2007): Direktmarketing in Russland: Der Schlüssel zu den russischen Wachtumsmärkten? Direktmarketing Praxis, No. 5/2007, 16 - 17.

J 9
Wagner, R., S.W. Scholz (2007): CI im Einsatz: Technologien zur Informationssuche, -bewertung und Aufbereitung, Information - Wissenschaft & Praxis, Vol. 58, No. 6-7, 347 - 354.

J 8
Wagner, R., K.-S. Beinke (2006): Identifying Patterns of Customer Response to Price Endings, Journal of Product and Brand Management. Vol. 15., No. 5, 341 - 351.

J 7
Decker, R., R. Wagner, S. Scholz (2005): An Internet-Based Approach to Environmental Scanning in Marketing Planning, Marketing Intelligence and Planning, Vol. 23, No. 2, 189 - 199.

J 6
Wagner, R. (2005): Contemporary Marketing Practices in Russia, European Journal of Marketing, Vol. 39, No. 1/2, 199 - 215.

J 5
Feldmann, M., R. Wagner (2003): Strukturieren mit Multitrees: Ein Fachkonzept zur verbesserten Navigation in Hypermedia, Wirtschaftsinformatik, Jg. 45, Heft 6, 589 - 598.

J 4
Wagner, R., R. Decker (2000): Remarks on the Behavioristic Analysis of Competitive Reactions, OR Spectrum, 2000, Vol. 22, No. 1, 97 - 116.

J 3
Decker, R., R. Wagner, N. Knauff (1998): Data Warehouse - Ein Instrument für Marktforschung und Management, Marktforschung & Management, Jg. 42, Nr. 5, 172 - 176.

J 2
Wagner, R., T. Temme, R. Decker (1998): Die Behandlung fehlender Werte in der angewandten Marktforschung, Jahrbuch der Absatz- und Verbrauchsforschung, Jg. 44, Nr. 4, 395 - 417.

J 1
Wagner R., R. Decker (1997): Die Marktforschung als Hilfsmittel zur Bewältigung der Bäderkrise, Heilbad und Kurort, Jg. 49, Heft 5, 123 - 127.


Proceedings

P 24
Scholz, S.W., R. Wagner (forthcoming): Classification in Marketing Science, in: Imaizumi, T., Okada, A., Bock, H.-H., Gaul, W. (Eds.): Advances in Data Analysis and Related New Techniques & Applications, Berlin, Springer.

P 23
Wagner, R., M. Klaus (forthcoming): Exploring the Interaction Structure of Weblogs, in: Advances in Data Analysis, Data Handling and Business Intelligence, Berlin, Springer.

P 22
Wagner, R., J. Ontrup, S.W. Scholz (forthcoming): Event Detection in Environmental Scanning: News from a Hospitality Industry Newsletter, in: Imaizumi, T., Okada, A., Bock, H.-H., Gaul, W. (Eds.): Advances in Data Analysis and Related New Techniques & Applications, Berlin, Springer.

P 21
Wagner, R., J. Schwerdtfeger (forthcoming): Enhancing Target Group Selection Using Belief Functions, in: Fleischmann, B. (Hrsg.): Proceedings of OR 2008, Berlin, Springer.

P 20
Falkenreck, C., M. Paulssen, R. Wagner (2008): Antecedents of Company Reputation Transfer in B2B Markets: Empirical Evidence from Five Different Cultures, in: Perks, K. J., P. Shukla (Eds.): Marketing Landscapes: A Pause for ThoughtProceedings of the 37th EMAC Conference, Brighton.

P 19
Falkenreck, C., R. Wagner (2008): Impact of Direct Marketing Activities on Company Reputation Transfer Success: Empirical Evidence from Five Different Cultures, Proceedings of the 12th International Conference on Corporate Reputation, Brand Identity, and Competitiveness.

P 18
Wagner R. (2008): Classifying Contemporary Marketing Practices, in: Preisach, C., Burkhardt, H., Schmidt-Thieme, L., Decker, R. (Eds.): Data Analysis, Machine Learning, and Applications, Berlin, Springer, 489 - 496.

P 17
Wagner, R. (2008): Consistency of Relationship Marketing Practices in Transition Economies, Perks, K. J., P. Shukla (Eds.): Marketing Landscapes: A Pause for Thought, Proceedings of the 37th EMAC Conference, Brighton.

P 16
Wagner, R. (2008): Konkurrenzanalyse: Handwerk, Kunst oder Wissenschaft? in: Ockenfeld, M. (Hrsg.): Verfügbarkeit von Informationen, Proceedings der 30. Online-Tagung der DGI / 60. Jahrestagung der DGI, Frankfurt, DGI, 201 - 210.

P 15
Wagner, R., C. Falkenreck (2008): Modeling Culture's Impact on Reputation Transfer in Direct Marketing, Proceedings of the 2008 AMS Cultural Perspectives in Marketing Conference, Academy of Marketing Science, New Orleans, 115 - 120.

P 14
Wagner, R., S.W. Scholz, A. Hotho (2007): The Dark Side of Competitive Intelligence: Technocrats at Work, in: Michaeli, R. (Ed.): Proceedings of the 2007 European Competitive Intelligence Summit, Alexandria (Virginia), Society of Competitive Intelligence Professionals.

P 13
Decker, R., S. W. Scholz, R. Wagner (2006): Growing Clustering Algorithms in Market Segmentation: Defining Target Groups and Related Marketing Communication, in: Zani, S., Cerioli, A., Riani, M., Vichi, M. (Eds.): Data Analysis Classification and Forward Search, Berlin, Springer, 23 - 30.

P 12
Scholz, S. W., M. Meißner, R. Wagner (2006): Robust Preference Measurement: A Simulation Study of Erroneous and Ambiguous Judgement's Impact on AHP and Conjoint Analysis, in: Haasis, H.-O., Kopfer, H., Schönberger, J. (Eds.): Proceedings of OR 2005, Berlin, Springer, 613 - 618.

P 11
Wagner, R. (2006): Patterns of Associations in Finite Sets of Items, in: Batagelj, V., Bock, H.-H., Ferligoj, A., Ziberna, A. (Eds.): Data Science and Classification, Berlin, Springer, 279 - 286.

P 10
Decker, R., S. Scholz, R. Wagner (2005): Mining Consumption and Nutrition Patterns for Marketing Communication, in: Zani, S., A. Cerioli (Eds.): Classification and Data Analysis 2005, Parma, 91 - 94.

P 9
Scholz, S., R. Wagner (2005): The Quality of Prior Information Structure in Business Planning – An Experiment in Environmental Scanning, in: Fleuren, H., D. den Hertog, P. Kort (Eds.): Operations Research Proceedings 2004, Berlin, Springer, 238 - 245.

P 8
Wagner, R. (2005): Mining Promising Qualification Patterns, in: Baier, D., K.-D. Wernecke (Eds.): Innovations in Classification, Data Science, and Information Systems, Berlin, Springer, 249 - 256.

P 7
Wagner, R., M. Wetzels, H. Winklhofer (2005): Measurement Equivalence in Cross Cultural Research: the Case of Formative Measurement Models, in: Troilo, G. (Ed.): Rejuvenating Marketing: Contamination, Innovation, Integration, Proceedings of the 34th EMAC Conference, Milan.

P 6
Wagner, R. (2004): Marketing in Transition Economies: Lessons Learned from Russia, in: Paterson, J., I. S. Fraser (Eds.): Proceedings of the International Conference on Business Capacity Development and Economic Regeneration, University of Abertay, Dundee.

P 5
Wagner, R., K.-S. Beinke (2004): Identifying Patterns of Consumer Response to Price Endings, in: Estelami, H., S. Maxwell (Eds.): Proceedings of the 2004 Fordham University Behavioral Pricing Conference, 94 - 107.

P 4
Wagner, R., J. Pels (2004): Patterns of Marketing Practices in Transition Economies, in: Proceedings of the Irish Academy of Management Annual Conference, Dublin.

P 3
Wagner, R. (2003): Are Odd Prices Meaningful Price Thresholds? An Investigation by Generalised Cross Validation, in: M. Saren, A. Wilson (Eds.): Marketing: Responsible an Relevant? Proceedings of the 32nd EMAC Conference, Glasgow.

P 2
Wagner, R. (2001): Testing the Lag of Multiple Competitive Reactions, in: Breivik, E., A. W. Falkenberg, K. Gronhaug (Eds.): Rethinking European Marketing Proceedings from the 30th EMAC Conference Bergen, Norway.

P 1
Wagner, R. (1999): Modeling and Measuring of Competitive Reactions to Changes of Marketing Mix at the Retail Level, in: Gaul, W., H. Locarek-Junge (Eds.): Classification in the Information Age: Studies in Classification, Data Analysis, and Knowledge Organization, Berlin, Springer, 536 - 544.


Contributions to edited volumes

C 24
Parwoll, M., R. Wagner (forthcoming): Direct Marketing for Best-Agers: In Dialogue with Challenging Customers, in: Bornemeyer, C. (Ed.): Aging Society and its Implications on Service Marketing Approaches in the Tourism and Hospitality Industry, Bad Honnef, Bock.

C 23
Wagner, R. (forthcoming): Best Buy, in: Wankel, C. (Ed.): Encyclopedia of Business in Today's World, Thousand Oaks, Sage.

C 22
Wagner, R. (forthcoming): Chicago School/Chicago Boys, in: Katz, J., J. Golson (Eds): Encyclopedia of Global Business, 2nd Edition, Thousand Oaks, Sage.

C 21
Wagner, R. (forthcoming): Industrial Espionage, in: Wankel, C. (Ed.): Encyclopedia of Business in Today's World, Thousand Oaks, Sage.

C 20
Wagner, R. (forthcoming): Market Imperfections Theory, in: Wankel, C. (Ed.): Encyclopedia of Business in Today's World, Thousand Oaks, Sage.

C 19
Wagner, R. (forthcoming): Service Level, in: Wankel, C. (Ed.): Encyclopedia of Business in Today's World, Thousand Oaks, Sage.

C 18
Wagner, R. (forthcoming): Porter's Competitive Advantages of Nations, in: Katz, J., J. Golson (Eds): Encyclopedia of Global Business, 2nd Edition, Thousand Oaks, Sage.

C 17
Meißner, M., S. W. Scholz, R. Wagner (2008): Marketing Research using Multimedia Technologies, in: Pagani, M. (Ed.): Encyclopedia of Multimedia Technology and Networking, 2nd Edition, Hershey, IGI Global, 880 - 886.

C 16
Scholz, S. W., R. Wagner (2008): Scanning Multimedia Business Environments, in: Pagani, M. (Ed.): Encyclopedia of Multimedia Technology and Networking, 2nd Edition, Hershey, IGI Global, 1257 - 1263, .

C 15
Wagner, R. (2008): Customizing Multimedia with Multi-Trees, in: Pagani, M. (Ed.): Encyclopedia of Multimedia Technology and Networking, 2nd Edition, Hershey, IGI Global, 318 - 323.

C 14
Wagner, R., M. Klaus (2008): Cultural Impacts on the Spread of Mobile Commerce: An International Comparison, in: Unhelkar, B. (Ed.): Handbook of Research on Mobile Business, 2nd Edition, Hershey, IGI, 245 - 259.

C 13
Wagner, R., M. Klaus (2008): Mobile Direct Marketing, in: Unhelkar, B. (Ed.): Handbook of Research on Mobile Business, 2nd Edition, Hershey, IGI, 269 - 281.

C 12
Wagner, R., M. Meißner (2008): Multimedia for Direct Marketing, in: Pagani, M. (Ed.): Encyclopedia of Multimedia Technology and Networking, 2nd Edition, Hershey, IGI Global, 978 - 985.

C 11
Decker, R., R. Wagner (2007): Fehlende Werte: Ursachen, Konsequenzen und Behandlung, in: Hermann, A., Homburg, C., Klarmann, M. (Hrsg.): Handwörterbuch der Marktforschung, Wiesbaden, Gabler, 53 - 79.

C 10
Decker, R., R. Wagner (2006): Marketing, in: Becker, F. G. (Hrsg.): Einführung in die Betriebswirtschaftslehre, Berlin, Springer, 163 - 199.

C 9
Scholz, S., R. Wagner (2006): Autonomous Environmental Scanning in the World Wide Web, in: Walters, B.A., Z. Tang (Eds.): IT-enabled Strategic Management: Increasing Returns for the Organization, Hershey, Idea Publishing, 213 - 242.

C 8
Wagner, R., S. Scholz, R. Decker (2005): The Number of Clusters in Market Segmentation, in: Baier, D., R. Decker, L. Schmidt-Thieme (Eds.): Data Analysis and Decision Support, Berlin, Springer, 157 - 176.

C 7
Wagner, R. (2004):Kundenmanagement in wachsenden Märkten, in: Decker, R., F. Wartenberg (Hrsg.): Vertriebs- und Kundenmanagement - Marketingmethoden im Einsatz, Lohmar, Eul Verlag, 231 - 253.

C 6
Decker, R., R. Wagner (2001): Assoziationsanalyse, in: Diller, H. (Hrsg.): Vahlens großes Marketing-Lexikon, 2. Auflage, München, Vahlen, 67.

C 5
Decker, R., R. Wagner (2001): Data Mining, in: Diller, H. (Hrsg.): Vahlens großes Marketing-Lexikon, 2. Auflage, München, Vahlen, 255 - 258.

C 4
Decker, R., R. Wagner (2001): Konkurrenzforschung (Competitive Intelligence), in: Diller, H. (Hrsg.): Vahlens großes Marketing-Lexikon, 2. Auflage, München, Vahlen, 805 - 808.

C 3
Decker, R., R. Wagner (2001): Marketing-Informationsysteme (MAIS), in: Diller, H. (Hrsg.): Vahlens großes Marketing-Lexikon, 2. Auflage, München, Vahlen, 982 - 984.

C 2
Decker, R., R. Wagner (1999): Log-lineare Modelle und Logit, in: Homburg, C., A. Herrmann (Hrsg.): Marktforschung: Methoden, Anwendungen, Praxisbeispiele, Wiesbaden, Gabler, 549 - 578.
2. Aufl.: 2000.

C 1
Decker, R., R. Wagner, T. Temme (1999): Fehlende Werte in der Marktforschung, in: Homburg, C., A. Herrmann (Hrsg.): Marktforschung: Methoden, Anwendungen, Praxisbeispiele, Wiesbaden, Gabler, 79 - 98.
2. Aufl.: 2000.


Working Paper and Reports

W 18
Wagner, R. (2008): Schweizer Mittelstandsbarometer 2008 Wirtschaftliche Aussichten und politische Prioritäten mittelständischer Schweizer
Unternehmen, in: Ernst&Young AG (Hrsg.): Informationsbroschüren.

W 17
Wagner, R., C. Falkenreck (2008): Impact of Direct Marketing Activities on Company Reputation Transfer Success: Empirical Evidence from Five Different Cultures, in: Dahlhoff, D./Mann, A./Wagner, R. (Hrsg.): Arbeitspapier des DMCC - Dialog MarketingCompetence Center, Nr. 5.

W 16
Wagner, R., M. Klaus (2008): The Spread of Mobile Commerce: an Inter-Cultural Comparison, in: Dahlhoff, D./Mann, A./Wagner, R. (Hrsg.): Arbeitspapier des DMCC - Dialog MarketingCompetence Center, Nr. 4.

W 15
Wagner, R., M. Klaus (2008): Challenges and Examples of Mobile Direct Marketing, in: Dahlhoff, D./Mann, A./Wagner, R. (Hrsg.): Arbeitspapier des DMCC - Dialog MarketingCompetence Center, Nr. 2.

W 14
Wagner, R. (2007): Internationales Direktmarketing: Grenzen und Herausforderungen, in: Dahlhoff, D./Mann, A./Wagner, R. (Hrsg.): Arbeitspapier des DMCC - Dialog MarketingCompetence Center, Nr. 1, S. 12-20.

W 13
Wagner, R., S.W. Scholz (2007): Linear and Nonlinear Biplots of Strategic Uncertainty and Scanning Behavior, Discussion Paper No. 568, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Universität Bielefeld.

W 12
Scholz, S.W., R. Wagner (2005): Autonomous Environmental Scanning in the World Wide Web, Discussion Paper No. 537, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Universität Bielefeld.

W 11
Decker R., R. Wagner, S.W. Scholz (2004): Environmental Scanning in Marketing Planning – An Internet-Based Approach, Discussion Paper No. 516, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Universität Bielefeld.

W 10
Scholz, S., R. Wagner (2004): The Quality of Prior Information Structure in Business Planning – An Experiment in Environmental Scanning, Discussion Paper No. 522, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Universität Bielefeld.

W 9
Wagner R. (2004): Contemporary Marketing Practices in Russia, Discussion Paper No. 515, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Universität Bielefeld.

W 8
Wagner R. (2004): Mining Promising Qualification Patterns , Discussion Paper No. 514, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Universität Bielefeld.

W 7
Feldmann, M., R. Wagner (2002): Navigation in Hypermedia: Neue Wege für Kunden und Mitarbeiter, Discussion Paper No. 492, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Universität Bielefeld.

W 6
Wagner, R., K.-S. Beinke, M. Wendling (2002): Good Odd Prices and Better Odd Prices: An Empirical Investigation, Discussion Paper No. 489, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Universität Bielefeld.

W 5
Decker, R., C. Bornemeyer, T. Temme, R. Wagner (2000): Marktforschung: Eine einführende Darstellung für hochschulinterne Verwertungsgesellschaften, Arbeitsbericht Nr. 2/00 des Lehrstuhls für Betriebswirtschaftslehre und Marketing der Universität Bielefeld.

W 4
Wagner, R., R. Decker, C. Bornemeyer, T. Temme (2000): Marketing: Eine einführende Darstellung für hochschulinterne Verwertungsgesellschaften, Arbeitsbericht Nr. 2/00 des Lehrstuhls für Betriebswirtschaftslehre und Marketing der Universität Bielefeld.

W 3
Wagner, R., C. Bornemeyer, S. Kerkojus (1999): Imageanalyse des Bielefelder Einzelhandels, in: Frohn, J., K. Gebhardt (Hrsg.): Bielefeld 2000plus - Forschungsprojekte zur Region, Diskussionspapier Nr. 5, Bielefeld.

W 2
Decker, R., R. Wagner (1998): Log-lineare Modelle in der Marktforschung, Discussion Paper No. 383, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Universität Bielefeld.

W 1
Wagner, R., T. Temme, R. Decker (1997): Auftreten von und Möglichkeiten des Umgangs mit fehlenden Werten in der Marktforschung, Discussion Paper No. 370, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Universität Bielefeld.

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